Re: GB a GiB

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Tue 26 Sep 2006 - 10:39:03 MET DST

Użytkownik "Tomasz Bątor" <mis@koralgol.pl> napisał w wiadomości
news:efai4l$3eo$1@inews.gazeta.pl...
achtung wrote:

> "Formalnie powinien być używany przedrostek "gibi", który oznacza właśnie
> 1024*1024*1024, jednostka powina się nazywać gibibajt i posiadać skrót
> GiB, w praktyce jednak, utarła się niepoprawna nazwa."
>
> Natomiast na http://pl.wikipedia.org/wiki/Bajt_(informatyka)
> mamy:
>
> "W celu odróżnienia przedrostków o mnożniku 1000 od przedrostków o
> mnożniku 1024, już w styczniu 1997 r. pojawiła się propozycja
> ujednoznacznienia opracowana przez IEC, polegająca na dodawaniu litery "i"
> po symbolu przedrostka dwójkowego, oraz "bi" po jego nazwie.
> [...]

Tak jest tylko w polskiej wersji Wikipedii, której ja specjalnie nie
dowierzam.
Tutaj http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix piszą całkiem co innego:

"As of 2005 this naming convention has not gained widespread use, but its
use is growing. It is strongly supported by many standardization bodies and
technical organizations, such as IEEE, CIPM, NIST, and SAE.[3][4] BIPM
(which maintains SI) expressly prohibits the binary prefix usage, and
recommends the use of the IEC prefixes as an alternative (computing units
are not included in SI).[5] In particular, on March 19, 2005 the IEEE
standard IEEE 1541-2002 (Prefixes for Binary Multiples) has been elevated to
a full-use standard by the IEEE Standards Association after a two-year trial
period."

Tak więc podział na jednostki binarne i decymalne stał się obecnie de facto
bezdyskusyjnym standardem.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/