Re: Wybór nagrywarki

Autor: Atlantis <marekw1986NOSPAM_at_wp.pl>
Data: Fri 22 Sep 2006 - 10:16:47 MET DST

jarekexe@gmail.com napisał(a):

> Co to jest PIE/PIF?

Tak upraszczając błędy pojawiające się podczas odczytu płytki. Na samym
początku trzeba powiedzieć, że KAŻDA płyta czyta się z błędami, bez
względu na to czy jest tłoczona czy z nagrywarki. Nie przeszkadza to
jednak w niczym ze względu na system korekcji błędów, który jednak nie
jest nieskończenie doskonały i wartości tych błędów muszą się mieścić w
pewnych wartościach przewidzianych przez standardy.

Aby sprawdzić te wartości na nagranej płycie potrzebny jest napęd, który
je zwraca oraz odpowiedni program, np. CD-DVD Speed z pakietu Nero,
KProbe (tylko dla LiteOnów) czy DVDInfoPro (dla Pioneerów).

A więc tak: Maksymalna dopuszczalna wartość błędów PIE wynosi 280, co
prawda wiele napędów potrafi czytać również płyty na których ta wartość
została przekroczona, ale nie powinno się mieć do nich zaufania, jeśli
maksimum chociaż zbliży się do tych 280. U mnie zazwyczaj to maksimum
mieści się pomiędzy 10 a 20. :)
Błędy PIF można odczytywać na dwa sposoby, według ECC 8/1 maksymalna
dopuszczalna wartość wynosi 4, w ten sposób testuje płyty CD-DVD Speed
na nagrywarkach LiteOna (KProbe daje możliwość wykonania testu w 8/8 o
czym za chwilę). ECC 8/8 jest dokłądniejsze, bo maksymalna wartość to 32
a więc wyniki są rozciągnięte na większej skali. W ten sposób testują
się płyty na CD-DVD Speed na większości napędów oprócz LiteOna, na
KProbe jak pisałem można to ustawić. U mnie zwykle wartość w okolicach
5-7, na bardzo dobrych płytach 4, maksymalnie zdarzało się 10. ;)

Ten test jest jednym z podstawowych zabiegów pozwalających ocenić jakość
zapisu nagrywarki i jakość używanego nośnika. :)

# /George Orwell - Rok 1984/