Re: gdzie kupie leektronike do dysku seagate ?

Autor: BLE_Maciek <i80c586_at_cyberspace_NO_SPAM_.org>
Data: Thu 14 Sep 2006 - 15:31:37 MET DST

Thu, 14 Sep 2006 12:35:24 +0200 jednostka biologiczna o nazwie Mis
<xferdek_nospam_@gazeta.pl> wyslala do portu 119
jednego z serwerow news nastepujace dane:

>Mam miernik, znalazlem zwarcie miedzy wewnetrznym a zewnetrznym pinem. Co
>teraz ? Ktory to dziabag siedzi ? I skad wziac takiego do wymiany ? :)

Odkręć elektronikę z dysku i w pobliżu gniazda zasilającego, na
grubszych ścieżkach są elemnty które wyglądają podobnie jak tantale do
SMD, ale są z reguły czarne. Oczywiście element(y) którego(ych)
szukasz będą pomiędzy gałęziami które są zwarte. Możliwe że uwalony
jest więcej niż jeden element. Wylutowuj po jednym i sprawdzaj czy
daje zwarcie. Najlepszą funkcją miernik do tego celu jest tester diod
(podający spadek napięcia na złączu). Sprawny transil może mieć w
kierunku od GND do + spadek jak dioda (czyli rzędu 0,7V). W przeciwnym
(od + do GND) nie powinny nic przepuszczać przy napięciu dawanym przez
miernik.

Najlepiej jeżeli masz skaner/aparat syfrowy to zrób skan/fotke płytki
i gdzieś wystaw to powiem Ci na które elementy zwrócić uwagę.

Na zamianę można dać transile na 7-8V do gałęzi 5V i na 19V do gałęzi
12V. Ponieważ transile SMD ciężko kupić w zwykłym sklepie, będzie
trzeba wkombinować przewlekane.
Od biedy można zamiast transili dać diody Zenera większej mocy.

Pamiętaj że tak ożywiony dysk trzeba jak najszybciej skopiować bo
często się zdarza że tak naprawione dyski po jakimś czasie padają
permanetnie (mimo sprawnych transili). Dziwne ale prawdziwe. Już dwa
takie przypadki widziałem.

Acha, jeżeli zwartą do masy masz gałąź 12V to może być też coś innego
(np. stopień końcowy falownika zasilającego silnik dysku).