Re: zestaw z AMD

Autor: Netx <user72cut-it-out_at_go2.pl>
Data: Sun 10 Sep 2006 - 20:46:44 MET DST

> Różnica wydajności kusząca, martwi mnie tylko ten wiatraczek :)

Nie wiem jak 7300 ale jeśli chodzi o 7600GS Galaxy z identycznym wiatrakiem
jak ten na zdjęciu komputronika,
można go wyciszyć.
Pod Windows zasilanie wiatraków jest zmieniane przez sterownik Forceware od
nVidii: 31/100 dla 2D (czyli dla normalnej pracy) i 65/100 dla gier i innych
aplikacji 3D. Te 31/100 jest niestety słyszalne.

Ale jest program RivaTuner: możesz ustawić przy botowaniu prędkość wiatraka
25/100 i jest niesłyszalny przy normalnej pracy.
Wtedy temperatura GPU (7600GS) w granicach 44-45*C w 2D przy tych
ustawieniach wiatraka, więc jest chyba spokojnie.

Ponieważ pod Linux nie znalazłem RivaTuner, więc zdecydowałem się na
bardziej radykalne rozwiązanie: wpisałem na stałe do BIOSu karty graficznej
ustawienie wiatraka 25/100 dla 2D. Można to zrobić przez program NiBiTor
(można też wpisać inne ciekawe parametry, ale ja poprzestałem na wiatraku).
Co ciekawe przy ustawieniu obrotów na mniej niż 25/100 wiatrak GPU nie chce
ruszyć z miejsca jak jest zatrzymany.
Dla pewności można wpisać sobie 26/100.
Także w Linux Suse daje się spowolnić wiatraki CPU i GPU (polecam sterownik
"nvidia" a nie "nv")

Jeśli ktoś by chciał kupować Galaxy to radzę się rozejrzeć za wersją z nieco
większym Zalmanem (przynajmniej 7600gs ma wersję z większym Zalmanem) - da
to większe możliwości OC, a także można zmniejszyć obroty w 3D.

Widzę że planujesz też Freezer'a 64 "pro". Można go także spowolnić poniżej
słyszalności (np. programem SpeedFan) - więc komputer jest tak cichy jak
dyski (czyli odradzam Seagate ze względu na dość głośny stuk głowic).

Taki zestaw śmiga u mnie od kilku kilku dni -
- jednak na razie nie zamknąłem jednej ścianki obudowy -
więc może się okazać że po zamknięciu obroty wiatraków trzeba będzie
zwiększyć.

Pozdrawiam,
Marek

PS. Przy przejściu z 3D do 2D sterownikowi zajmuje nieco ponad 5 minut
zanim spowolni wiatrak a w Linux nie wiedzieć czemu trochę dłużej.