Krótka recencja tunera TV Compro Video Mate X500

Autor: Marcin Narzynski <narzynka.usun_at_tez_usun.onet.pl>
Data: Fri 08 Sep 2006 - 12:37:07 MET DST

Witam,

Niedawno przewinęło się kilka wątków z pytaniami dot. tunerów TV.

Kupiłem wczoraj tuner TV Compro Video Mate X500. Oto krótka recenzja:

Cena około 180 zł. Cechą, która spowodowała, że X500 przyciągnęła moją uwagę
było nagwintowane gniazdo do wpięcia kabla od telewizji kablowej - z typową
końcówką koncentryka. Po rozpakowaniu pudełka okazało się, że producent
właśnie tę rzecz zmienił na typowe gniazdo anteny telewizyjnej (na takie,
jakie spotykamy w zwykłych telewizorach).

To jednak drobny zgrzyt i w zasadzie prawie nie zakłócił mojej radości z
nowej zabawki. Widać, że kartę trochę przeprojektowano i gniazdo podłączenia
kabla power switch znalazło się w innym miejscu niż w starszej wersji.

Po zamontowaniu sprzętu instalacja oprogramowania przebiegła zupełnie
bezproblemowo.
Sygnał telewizyjny mam dostarczany przez UPC i dośc mocno rozgałęziony w
domu (teraz już na 3 telewizory oraz internet). Pomimo tego obraz
telewizyjny jest dobry (byłby znakomity, gdyby sygnał TV był silniejszy).
Automatyczne dostrojenie programów odnalazło prawie wszystkie programy -
jakimś cudem nie ma dwóch stacji i na razie nie umiem zmusić oprogramowania
do ręcznego nastrojenia się na konkretny kanał.

Przy odtwarzaniu telewizji mój Athlon XP 2000+ jest wykorzystywany w około
35-40% i to bez względu, czy obraz jest na cały ekran, czy ledwo widoczny w
rogu ekranu. Program pozwala generować obraz w różnej jakości - od pełnego
720x576 do jakiegoś 160x120. Obciążenie 35% procesora dotyczy najwyższej
jakości obrazu. Przy rozdzielczości 320x240 obciążenie spada do 9%. 640x480
to 25% obciążenia procesora.

Wbudowany tuner radiowy (do karty dołączono zewnętrzną antenę radiową w
postaci długiego dwużyłowego kabla) praktycznie nie obciąża procesora.
Program do obsługi radia znalazł u mnie 13 stacji radiowych. Zauważyłem
jednak, że Pr pierwszy potrafi "wypaść" - ma bardzo słaby sygnał i nagle
zamienia się w szum. Dopiero przełączenie stacji na inną i powrót -
likwiduje ten szum.

Najważniejsze testy - przechwytywanie obrazu TV.
Z kartą dostarczono kodeki MPG2 i MPG1. Można też nagrywać bezpośrednio
div-x ale jako "kodek od obcego dostawcy". Rozdzielczości nagrywania jest
kilka: od pełnego DVD 768x576, do 1/4 DVD 352x288 (taka sama rozdzielczość
jest w standardzie VCD ale 1/4 DVD ma strumień wideo 1800 kbps, a VCD
jedynie 1150 kbps).
Próby nagrywania pełnego DVD skończyły się gubieniem na tyle dużej liczby
klatek, że w zasadzie nie warto tego używać przy moim procesorze - i to
pomimo tego, że procesor był obciążony w około 70-85%. Myślę jednak, że
dowolny procesor klasy 3000+ bez problemu poradzi sobie z pełnym DVD.
Niezłym standardem jest 1/2 DVD oraz PC-MPEG2. Mają bardzo podobne
parametry: 1/2 DVD = 352x576x3600kbps - z tym, że plik wynikowy ma
rozdzielczość 768x576; PC-MPEG2 = 720x288x4000kbps - i tu wynikowa
rozdzielczość to 720x540. W obu przypadkach przy włączonej najwyższej
jakości nagrania pliki wynikowe mają wielkość około 30 MB na minutę. Mój
procesor bardzo dobrze radzi sobie z nagrywaniem z tą jakością obrazu.

Próby nagrywania DIV-X ze strumieniem wideo na poziomie 1500kbps i
rozdzielczością 640x480 skończyły się sporymi dropami.

Nagrywania filmów z dodatkowego gniazda S-VIDEO jeszcze nie testowałem, ale
myślę, że będzie to łatwiejsze od nagrywnia z wbudowanego tunera.

Podsumowując - znakomity tuner za taką cenę. Obraz bardzo ładny, radio FM
także bardzo dobrze się spisuje. Tuner może znakomicie zastąpić także
nagrywarkę DVD. Dołączone oprogramowanie pozwala na zaprogramowanie nagrań o
określonym czasie (nawet z automatycznym włączeniem komputera na 5 minut
przed czasem rozpoczęcia nagrywania).

Pozdrawiam
MN