Re: Jakie chlodzenie na P4 3GHz?

Autor: mpx <mpx_at_nosphog.pl>
Data: Tue 29 Aug 2006 - 23:32:24 MET DST

Bardzo dobre chłodzenie zapewniają Arctic Cooling Freezer 7 Pro. Nie
wiem czy jest wersja na Socket 478.

http://www.allegro.pl/item122924330_arctic_cooling_freezer_7_pro_6_heat_pipe_gw_6_lat.html

U siebie w komputerze mam starszą wersję (bez pro). Koło Arctica są 2
wentylatory: prawie dotykający radiatora, wyciągający powietrze do tyłu
Arctic Fan 3.

http://www.allegro.pl/item122074723_arctic_cooling_arctic_fan_3_b_cichy_wydajny_.html

Oraz niewiele oddalony od radiatora wyciągający powietrze w górę
wentylator zasilacza Modecom:

Obudowa ma niewykorzystaną dziurę po tunelu powietrznym. Oczywiście jest
też wentylator wpychający powietrze do środka; zwykły 8cm.

Działa to na tyle sprawnie, że wentylatorowi procesora czasami zdarza
sie zatrzymać gdy procesor nic nie robi. Przy pracy dochodzi do 44C.

Zauwazyłem natomiast, że chipset trochę się przegrzewał, bo zabrakło
przepływu z wentylatora CPU w dół, na chipset. Dlatego przemontowałem
Arctica, aby przenosił powietrze w kierunku z dołu w górę (tzn. od
chipsetu w kierunku wentylatora zasilacza). Od tego czasu i CPU i
chipset są chłodne.

Z doświadczeń z innymi P4 - Celeron 326 w małej obudowie ze standardowym
wentylatorem wymagał tunelu powietrznego, inaczej właśnie wentylator
zaczynał wyć. Czyli albo tunel powietrzny, albo Arctic/Ninja i inne o
obiegu zgodnym z obiegem powietrza a obudowie.