Re: Jakis prąd

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Sun 20 Aug 2006 - 15:49:18 MET DST

Piotr K <pinus@epf.dousuniecia.pl> wrote:

> Mam dzwiek wypuszczony ze starszej karty dzwiekowej SB Ave 64 na
> miniwieże audio Sony. Jestem wrazliwy na prad i jak dotykam wtyczki
> ktora podlaczam do komputera to czuje wyrazne ze mnie szczypie prad i
> to nawet dosc nieprzyjemnie. Czy wystepowanie napiecia na tej wtyczce
> jest normalne i czy nie zaszkodzi to karcie dzwiekowej?

            Poziom sygnalu na jacku AWE64 to AFAIR 5V, w obecnych dzwiekowkach to
chyba 3V: tak czy siak nie wyczujesz. Jesli czujesz mrowienie to napiecie
na obudowie wynosi co najmniej ~30V a nierzadko sporo wiecej. Zaczyna robic
sie niebezpiecznie dla podlaczanego sprzetu - mozna go za ktoryms razem
spalic. Sprawdz na obudowie [bez podlaczenia wiezy] jakie jest napiecie na
obudowie i czy masz poprwanie wykonane uziemienie/zerowanie obudowy.
Wystarczy do tego dowolny multimetr. Jesli uziemienie obudowy jest OK to
mozliwa jest wspomniana roznica potencjalow, choc domyslam sie ze komputer
i wieza sa w tym samym pokoju i zasilane z tej samej linii. Jesli masz
jednak miedzy nimi roznice potencjalow to wyrownaj je przez polaczenie
miedzy masami [obudowa] obu urzadzen bo predzej czy pozniej spalisz port
na karcie [mniejsza strata] lub line-in w wiezy [wieksza].

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl