jakos obrazu z kart graficznych

Autor: Marek <marxjo_at_wytnijtopost.pl>
Data: Wed 16 Aug 2006 - 08:20:27 MET DST

Witam,

Zastanawia mnie jakosc obrazu generowanego przez obecne VGA.
Porownalem sobie 2 modele:
- jeden sprzed paru lat (Radeon 9100) i
- drugi sprzed wieeeeelu lat (Matrox Mystique PCI 4 MB)

Jestem wrazliwy na punkcie jakosci obrazu, wiec od razu wyczuwam roznice.
Radeon (producent Sapphire) sprawowal sie niezle pod wzgledem jakosci
wyswietlanego obrazu. Byl czysty i o wiele lepszy niz w niektorych
produktach nvidii (np geforce 4000). Radeon mi sie spalil (pojawial sie
bialy i szary ekran na przemian po wlaczeniu, wiec go wywalilem). Jako
zamiennik wlozylem staaaaara karte PCI. Byl to Matrox Mystique 4 MB PCI. I
co sie okazalo ? Jesli chodzi o wyswietlanie tekstu, prace w Windows, to
jakosc byla nieporownywalnie lepsza od tego Radeona ! Mimo, ze byl to
Sapphire, ktory uchodzil za dobrego producenta.
O co chodzi ? Czyzby przez ostatnie 10 lat jakosc obrazu sie pogorszyla ? W
tym Matroxie obraz ybl soczysty, snieznobialy. W Radeonie juz nie tak
bardzo, natomiast w geforce jechalo straszna szaroscia - tu juz nie bylo
koloru bialego. Wszystkie karty testowalem przy takim samym odswiezaniu, w
tej samej rozdzielczosci.

Czy nie myle sie twierdzac, ze jakosc obrazu jest najlepsza wg ponizszej
listy (malejaco)
- Matrox - wszystkie produkty
- chipy ATI - czy tylko seria Radeon ? I czy inne serie maja moze lepszy
obraz ?
- Nvidia ze swoimi geforce-ami
- SIS - zwlaszcza model 6326 PCI ;)

Jestem ciekaw Waszych opinii. Chce kupic karte do gier, ale zarazem do
wyswietlania tekstu - duzo programuje i wpatruje sie w ekran.
Zastanawialem sie rowniez nad zakupem jakiegos Matroxa (wydaje mi sie ze
jakosciowo - obraz, bedzie lepsza od kazdej z w/w), ale dac 500 PLN za
tylko 32 MB RAM....?

dzieki!