Re: Najlepsze p³yty DVD

Autor: Atlantis <marekw1986NOSPAM_at_wp.pl>
Data: Sat 12 Aug 2006 - 00:19:46 MET DST

Marcin Kocur napisa³(a):

> Czêsto nagrywam jakie¶ filmy i chcê je odczytywaæ na stacjonarnym
> odtwarzaczu, równie¿ po kilku latach. Jako nowy posiadacz nagrywarki
> LiteOn SHW-1635S (jaka jest jako¶æ tej nagrywarki w porównaniu do
> NEC-a?),

Mniejsza. :)

> wzi±³em wszystko, co mieli w sklepie. Nie mam za bardzo czasu
> na d³ugie nagrywanie, wiêc preferujê p³ytki 16x.

Je¶li zale¿y Ci na jako¶ci zapisu i chcia³by¶ mieæ wiêksz± pewno¶æ, ¿e
dane odczytaj± siê za kilka lat, to mam dla Ciebie dobr± radê. Daruj
sobie nagrywanie z maksymaln±, deklarowan± prêdko¶ci±. Przekona³o siê o
tym chyba wielu u¿ytkowników, spo¶ród tych, którzy kilka lat temu nabyli
  nagrywarkê CD-RW z indeksem 52x i palili co siê tylko da³o z tak±
prêdko¶ci±... Przy takiej prêdko¶ci p³yta co prawda siê nagra, ale
poziomy b³êdów bêd± zauwa¿alnie wiêksze, niekiedy wrêcz zaraz przy
granicy dopuszczalnych norm, innym razem zostanie ona przekroczona - to
za¶ nie wró¿y niczego dobrego.
Najlepiej przeprowadziæ w³asne testy i dobraæ odpowiedni no¶nik oraz
odpowiedni± prêdko¶æ dla posiadanego sprzêtu. Z moich obserwacji
(potwierdzonych przez innych ludzi pisz±cych na forach) wynika, ¿e dla
p³yt 16x dobr± jako¶æ zapisu uzyskuje siê pal±c 8x. W przypadku starszej
nagrywarki, oferuj±cej maksymaln± prêdko¶æ 8x tak± optymaln± prêdko¶ci±
jest 4x. Mitem jest natomiast, ¿e im wolniej, tym lepiej. Przesada w
drug± stronê równie¿ mo¿e spowodowaæ spadek jako¶ci zapisu. :)
Aha, w³a¶nie... Wiêkszo¶æ nagrywarek (w tym chyba równie¿ LiteOny)
lepiej nagrywaj± na plusach ni¿ na minusach. :)

> Okaza³o siê, ¿e istniej± one w dwóch odmianach. Druga kosztuje 1,6 i
> cechuje siê wiêksz± odporno¶ci± na zarysowania. Ale na to mnie chyba
> nie staæ.

Ja spotka³em siê z dwoma typami Verbatimów: MCC004 z Tajwanu oraz
Pastele od Tayo Yuden z Japoni (niekiedy sprzedawane ze zwyk³ym,
niekolorowym nadrukiem). Japoñskie nieco lepsze, chocia¿ te z Tajwanu
równie¿ moim zdaniem oferuj± ¶wietn± jako¶æ - w³a¶nie na nich (i tylko
na nich) palê od d³u¿szego czasu.
Co do odporno¶ci na zarysowania, to wiem, ¿e np. p³yty DVD-RAM Verbatima
posiadaj± specjaln± pow³okê ochronn±, mo¿e w³a¶nie o tym mowa? Mo¿liwe,
¿e stosuj± to tak¿e w DVD+/-R(W).

> Co o tym my¶licie? Czekam na wszelkie komentarze.
> Naturalnie wszystko sprawdzane w tym samym napêdzie, p³yty
> niezarysowane.

A gdzie test na PIE/PIF? ;) To po nim siê ocenia jako¶æ zapisu. :)

--
# Pozdrowienia przesy³a Atlantis # GG: 1238885
# "W³adza to nie ¶rodek do celu; w³adza to cel"