Re: Czy warto tak rzezbic?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Wed 09 Aug 2006 - 13:32:18 MET DST

Jan P. Cieciński <jan@ciecinski.eco.pl> wrote:

> Nie warto. Wprawdzie pisemka komputerowe potrafią napisać "Czas dysków
> twardych w standardzie IDE dawno już minął...",

            A w jakim standardzie sa niby popularne dyski SATA? Przeciez to jest
IDE tak samo jak PATA tylko z innym interfejsem i szeregowa metoda transmisji.
Nie wiem jak innych, ale mnie razi powszechne mieszanie przez prase itp.
kwestii przylacza z samym rodzajem dysku ze wzgledu na kontroler (w przypadku
IDE SATA czy PATA zintegrowany z urzdzeniem w odroznieniu np: od SCSI).

> ale twórcy systemów operacyjnych o tym nie wiedzą. Na dysku SATA nie
> zainstaluje się wiele mniej popularnych SO.

            Szkoda ze producenci chipsetow i plyt glownych maja to w glebokim
powazaniu. Pisalem juz w tym watku o chipsetach dla AM2 z serii nForce
500, ktore maja tylko jedenn kanal PATA i umozliwiaja tym samym podpiecie
tylko 2 urzadzen w tym standardzie - np: dyskow optycznych, a na HDD
miejsca juz nie ma. Intel w swoim kolejnym mostku chce isc jeszcze dalej i
wyciac calkowicie obsluge PATA (ciekawe skad ludzie masowo wezma napedy
optyczne SATA - wiadommo konsument po raz kolejny zaplaci za fanaberie
producentow). Jestem goracym zwolennikiem standardowego PATA, glownie ze
wzgledu na prostote uniwersalnosc, ale ze wzgledu na powyzsze kupiny w
zeszlym roku 120 GB dysk PATA byl ostatnim w tym standardzie. Istnieje po
prostu dosc wyrazne niebezpieczenstwo, ze dysku PATA bez dodatkowego
kontrolera PCI nie bedzie jak do nowej plyty podlaczyc (a zwyklych PCI 2.3
na nowych plytach tez jak na lekarstwo: wystarczy podpiac tuner,
dzwiekowke, karte WLAN, sieciowke na skretke widziana przez inne systemy
niz win32, a nie jakies maevele itp ze sterownikami tylko pod win32) i juz
nie ma miejsca, zreszta na sporej ich liczbie nawet tego nie da sie upchnac
bo maja tylko 2-3 sloty PCI 2.3).

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl