Re: 64 bity ??

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Thu 29 Jun 2006 - 09:59:13 MET DST

Włącz proszę MIME w swoim czytniku, bo wysyłasz teraz nie-
prawidłowo zakodowane wiadomości. Tutaj masz instrukcję:
http://www.grush.one.pl/mime/

Marcin napisał(a):
> To po co sprzedaja procesory 64 ???
> Zeby od glupich ludzi kase wyciągnąc
> a myslisz ze one kiedys wogole beda??
> moje zdanie jest takie za do 80% urzadzen sterownikow nie bedzie nigdy tylko
> do nowych urzadzen moga byc ale na to jeszxcze poczekamy
> NIE KUPILBYM DZIS TEGO!!!!!!!!!

Wybacz, że będę nieco oschły, ale trochę mnie zdenerwowałeś.

Po pierwsze, co byś kupił? Teraz prawie wszystkie sensowne
procesory x86 dostępne na rynku są zgodne z trybem AMD-64.

Po drugie, skąd teoria o wyciąganiu kasy? Procesory zgodne
z AMD-64 nie są droższe niż inne. Całe komputery też kosz-
tują niewiele więcej.

Po trzecie, *na pewno* za parę lat system 64-bitowy to
będzie podstawa.

Po czwarte, nie jesteś pępkiem świata. Rozejrzyj się wokół
a zobaczysz, że wiele ludzi używa systemów 64-bitowych do
poważnych obliczeń, bo tylko takie zapewniają im odpowiednie
możliwości. Zobaczysz też, że 64-bitowe systemy stosuje się
coraz szerzej na serwerach, bo tylko w ten sposób można bez
problemów użyć więcej niż 4 GiB pamięci i przydzielić jednemu
procesowi więcej niż 2-3 GiB przestrzeni adresowej. 64-bitowe
wersje Windows Server, Linuksa czy Solarisa są coraz chętniej
kupowane i instalowane, bo żaden system 32-bitowy nie nadaje
się już w zasadzie do najpoważniejszych zadań.

Po piąte, przypomnij sobie kiedy odbyła się premiera pierwszego
32-bitowego procesora x86, 80386. Przypomnę Ci: w 1986 roku.
A teraz, kiedy pojawił się pierwszy *naprawdę popularny*
32-bitowy (no, częściowo) system operacyjny? Też Ci przypomnę:
w 1995 roku. 9 LAT PÓŹNIEJ. A procesory 64-bitowe zgodne z
AMD-64 obecne są na rynku dopiero jakieś 2 lata powszechnie
(premiera Opterona była w 2003 roku). Tym razem upowszechnienie
nie zajmie 10 czy 12 lat jak poprzednio, a raczej 5 do 8, ale
i tak nastąpi i opór pojedynczych ludzi nic tu nie da, bo za
dużo można zyskać, a w zasadzie nic się nie traci.

Po szóste, na pewno do 64-bitowych systemów nie będzie wielu
sterowników do starego sprzętu. Tak samo, jak nie będzie
ich do Visty czy do następnej jeszcze wersji Windows, bo
producenci sprzętu każdą okazję wykorzystają, by sprzedać
nowe urządzenia. Jedynie open-source daje szanse, że stary
sterownik da się zmigrować do nowego środowiska minimalnym
nakładem kosztów. Ale to nie gra roli -- większość użytkowników
dokona przesiadki na 64 bity kupując cały nowy komputer z
nowymi, obsługiwanymi urządzeniami.

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |