Re: SATA i HotPlug w i865

Autor: Szymon Wróblewski <smiecii_at_pocSPAMMzta.onet.pl>
Data: Thu 22 Jun 2006 - 21:28:53 MET DST

> W zasadzie żaden chyba popularny chipset nie obsługuje
> Hot-Plug SATA (może z jakimiś wyjątkami pojedynczymi --
> nie wiem, czy nForce nie mogą hot-swapować dysków SATA).
> Ta funkcja jest przewidziana raczej do klatek hot-swapowych
> obsługiwanych przez osobne karty-mostki.
Gdzieś w specyfikacjach NVidi widziałem, że taką możliwość mają płyty z
nForce4.
Od tamtego czasu z powodzeniem stosuje tę funkcję na dwóch płytach
opartych na nForce K8NE i KN1 Sli Lite. Dodatkowo robiłem to nie
szczególnie "rozsądnie" :) Przejściówka Sata-Ide. Podłączenie kabla
sygnałowego następnie Molex do Molexa, przy odłączaniu odwrotnie oraz
posiłkowanie się "Bezpiecznych usuwaniem sprzętu". Od pól roku z
powodzeniem, choć czasami po podłączaniu zdarzały się zwisy - wtedy, gdy
pojawiały się iskrzenia przy podłączaniu zasilania. Zwisy następowały
również wtedy gdy dysk był nieopatrznie ustawiony na Slave - jest to
niepoprawne.
Oczywiście taki sposób pomimo wielu udanych prób jest dość niebezpieczny
i jeśli komuś specjalnie zależy na sprzęcie i boi się utraty danych nie
polecałbym.
Co innego gdyby mieć specjalnie zaprojektowaną kieszeń (lub przejściówkę
taką jak chyba zaprojektowała Akasa) z "miękkim" startem zasilania. Z
pewnością działałoby to bezpiecznie. Zresztą konstrukcja nie byłaby
zbytnio skomplikowana - średnio rozgarnięty elektronik poradziłby sobie.

--
Pozdrawiam
Simon