Zawieszanie sie komputera

Autor: Paweł <lokol_at_arystokracja.pl>
Data: Fri 16 Jun 2006 - 10:21:35 MET DST

Komputer o następującej konfiguracji

1. AMD Athlon 64 3500+ BOX (Socket 939) Venice
2. Gigabyte GA-K8N Ultra-SLI nVidia nForce4-SLI
3. GeIL Dual 2 x 512MB ULD PC-400 CL2
4. GeForce 6600GT Gigabyte GV-NX66T128D 128MB TV/DVI (PCI-E) BOX
5. Seagate 120 GB Barracuda 7200.9 ST3120813AS 8MB Serial ATA II

zachowuje sie w sposób dość specyficzny:

Windows XP działa stabilnie podczas pracy z aplikacjami biurowymi.
Podczas wyświetlania wymagającej grafiki 3D (dajmy na to popularną grę Far
Cry) po jakiś 10 minutach system zawiesza się. Przeważnie jest to niebieski
ekran, chociaż przy odrobinie szczęścia można liczyć nagłą i automatyczną
terminację programu i powrót do pulpitu. ( z komunikatem o błędzie odczytu
z pamięci)

Ponowne uruchomienia Far Cry ma skutek podobny ale wyżej wymienione objawy
pojawiają się po jakiś 2 minutach.

Zmniejszający się okres czasu po którym występuje niepożądane zachowanie
daje podstawy żeby przypuszczać są to przyczyny temperaturowe.
Pytanie tylko co się nagrzewa do tak nieprzyzwoitej temperatury i jak to
sprawdzić??
Czy jest to pamięć?? Sprawdzałem memtestem i wykazuje błędy po nagłym
wyjściu z Far Cry, lub też resetuje komputer. Wyjęłem zatem jedną z dwóch
kości i niepokojące objawy ustąpiły. Dla pewności przeleciałem memtestem -
wszystko ok.
Myślałem zatem że udało mi się wyjąć uszkodzoną pamięć i jeżeli ją
podmienię z tą sprawną to objawy powrócą. Tak też zrobiłem i okazało się że
wszystko jest w porządku. Objawy nie powróciły, memtest nie wykazał żadnych
nieprawidłowości. Dopiero później dotarło do mnie że podczas testów obudowa
była cały czas otwarta co mogło mieć wpływ na wydajność chłodzenia....

Co powinieniem przetestować w dalszej kolejności??