Re: Z jaką prędkością wyświetlane są gry na TV?

Autor: PAndy <pandrw_cutthis__at_poczta.onet.pl>
Data: Thu 08 Jun 2006 - 22:53:54 MET DST

"User" <nieistniejacy@stopspam.com> wrote in message
news:e69n3o$q6r$2@nemesis.news.tpi.pl...
> Witam,
> powszechnie wiadomo że system PAL ma 720x576 px rozdzielczości i 25
> kl/s odświerzania. Gdy podłączymy na przykład DVD do telewizora z
> systemem PAL to film nie będzie miał więcej klatek na sekundę, bo tak
> została stworzona płyta i w związku z tym będzie jednakowo wyświetlana
> na każdym typie telewizora czy monitora.
> A jak się sprawa przedstawia po podłączeniu komputera do telewizora i
> załączniu jakiejś gry, damy na to Dooma 3 w rozdzielczości 1024x768 i
> z ponad 80 klatkami na sekundę? ;-)

nic sie nie dzieje, komputer generuje wiecej danych niz jest w stanie
wyswietlic TV wiec nie ma to sensu ale jak sie ktos uprze...

to co mozesz wyswietlic na TV to 800x600x25... (i to jest maksimum z
normalnych rozdzielczosci) - w systemie takim jaki jest u nas na obraz
skalda sie lacznie 625 linii, z czego linii obrazowych czyli takich
ktore zawieraja obraz jest ok 576 - 583... reszta linii jest
przeznaczona na dane takie jak telegazeta, VPS, WSS itd. do tego czesc
linii niesie informacje o synchronizacji obrazu (impulsy synchronizacji
pionowej)
Czas trwania pojedynczej linii obrazu to 64uS (mikrosekundy), czesc z
czasu trwania linii przeznacza sie na dwie rzeczy: impulsy
synchornizacji poziomej i tzw chroma burst czyli sygnal odneisienia dla
dekodera tv kolorowej - sygnalu tego (chroma burst) nie ma w sygnale RGB
i YPbPr stad wyswietlajac obraz RGB lub YPbPr mozna troche "ponaginac"
strukture obrazu i wyswietlic w miare bezproblemowo 800x600x25 - TV dosc
dobrze toleruja zmiany czestotliwosci odchylania pionowego - mozna
wyswietlajac obraz zwiekszajac liczbe linii kosztem zmniejszenia ilosci
obrazow (do np 24)... TV duzo gorzej znosza odchylki od nominalnej
czestotliwosci ochylania poziomego...
Wiekszosc TV ma tak ustawiona geometrie obrazu ze wyswietla tylko czesc
z niego na ekranie - reszta schowana jest pod ramka maskownicy...
zrobione jest to by ulatwic regulacje parametrow w produkcji (wieksza
tolerancja na odchylki elementow) - powoduje to ze widoczne zawsze jest
pole o rozmiarze powiedzmy 640x512 pikseli...(w starych komputerkach
bylo to np 320x200 lub 320x256)...
Wszystko to powoduje ze nie ma sensu ustawiac 1024x768x80 jesli
docelowym ekranem jest TV 50Hz.
optymalny tryb to 720x576x25 lub 800x600x25 (warto wlaczyc AA bo poprawi
to subiektywna jakosc obrazu). Sterowniki do NVidii oferuja tego typu
tryby... nie wiem jak z ATi, w Matrox byla mozliwosc definiowania
wlasnych trybow.

By optymalnie wyswietlic obraz w interlace mozna przyjac taka strategie:
generujemy 720x576x50 lub 800x600x50 i wysiwtlamy co druga linie z
kazdego obrazu zachowujac jednoczesnie zasade ze z jednego obrazu
wyswietlamy linie parzyste a drugiego nieparzyste - w ten sposob
powstaje poprawny obraz interlace - wada ze polowa linii idzie w
gwizdek, stad najoptymalniejsze jest generewanie obrazu 3D o
rozdzielczosci 720x288x50 lub 800x300x50 przy czym przesuwamy o jedna
linie punkt probkowania...
Niektore programy do grafiki 3D posiadaja stosowne narzedzia do
poprawnego generowania takich animacji.