[pytanie] SATA RAID+bios

Autor: Nev <nevadaWYTNIJTO_at_vp.pl>
Data: Thu 01 Jun 2006 - 18:30:20 MET DST

Witam...
Troche moze "zielonym" powieje, ale nic... Moze na poczatek troche opisu.
Jakies 2 lata temu zostal zakupiony komputerek - ot nic specjalnego oprocz
tego, ze dysk na SATA RAID (dobrze pisze?) mi dali - nie wazne - sprzet
dzialal jakis czas i dysk po jakism czasie odmowil posluszenstwa... I tak
kilka razy pod rzad... :-/
Wreszcie pod naciskiem wielki Pan z wielkiego serwisu stwierdzil, ze odesla
dysk do producenta, ale to moze potrwac... Jako, ze komputer do pracy
potrzebny byl, zanabyty zostal dysk na ATA - ot coby przynajmniej na razie moc
cos robic, a i potem 80GB sie przyda ;).
Dysk wczoraj wrocil (nowka) i jako, ze serwis zazyczyl sobie 100 zl za
podlaczenie dysku (+ nastepne 100 za postawienie XP i "skonfigurowanie
sterownikow") serdecznie im podziekowalem i postanowilem zrobic to sam (w
koncu kilka dobrych lat temu biegalo sie do kumpli z dyskiem 200 MB, ustawialo
zworki i wszystko banglalo).
Wczesniej sprawdzilem bebechy mojego cudenka z dyskiem ATA i znajomy widok
tasmy i zasilania uspokoil mnie (naiwne "SATA tez bedzie taki sam - jeden dysk
skonfiguruje sie jako PM drugi SM i bedzie git").
Jednakze w domu troche zdziwilem sie ogladajac dysk i dostrzegajac brak
wejscia na moje znane "stare tasmy". Guglanie pomoglo ustalic, ze do dyskow
SATA sa dwa inne kabelki - zasilanie i ten drugi do interfejsu (wczesniej
jako, ze plomba byla, "krzynki" nie otwieralem).
Wieczorem guglalem i poczytalem na ten temat i uspokojony dzisiaj zakupilem
owe kabelki.
Podlaczenie przebieglo bez problemu (jako, ze pamietam, ze poprzednio byl
podlaczony na channel_0 podlaczylem go na SATA1 - tak na chlopski rozum ;) -
przy starcie wcisnalem TAB - patrze wsio ok.)
Dzielenie na partycje, formatowanie, instalacja XP - wszystko biega...
Z ciekawosci bez zmian podlaczylem starszy dysk ATA - XP zobaczyl,
zainstalowal... pelnia szczescia.

Ale... Z ciekawosci zerknalem do biosu... Z tego co pamietam wczesniej bios
pokazywal wczesniejszy jedyny dysk SATA RAID - teraz widze jedynie moj ATA na
Primary master (+ dvd na secondary). Pozatym przy "Hard Disk Boot Prioryty"
pokazuje mi dysk SATA jako SCSI... Ze tak z ciekawosci spytam: Tak ma byc?!
Obecnie wszystko smiga, ale nie jestem pewien czy zrobilem wszystko ok...

Jesli ktos moglby mnie oswiecic bylbym wdzieczny... dla info:
Plyta: EPoX 8K9A7I KT400
Dysk: Samsung HD120IJ

I pliz nie kopcie za mocno za pytanie...