Kontroler IDE+ dysk 250 GB i dylemat -- PATA czy SATA?

Autor: Piotrekton <piotrekton_at_o2.pl>
Data: Wed 31 May 2006 - 20:24:42 MET DST

Witam

Zamierzam kupić sobie dysk. Stwierdziłem, że najlepszy będzie taki o
pojemności 250 GB, bo wyliczyłem, że mają one najlepszy stosunek ceny do
ilości GB. Myśle o jakimś dysku Seagate'a ponieważ dyski tej firmy mnie
nigdy nie zawiodły. Co myślicie o modelu ST3250824A[S] (Barracuda 7200.9 z
8 MB pamięci cache)?

Jednak największym problemem jest dla mnie wybór rodzaju złącza. Ponieważ
moja płyta główna ma już wszystkie kanały IDE pozajmowane, więc muszę
dokupić dodatkowy kontroler. I nie wiem, czy kupić kontroler SATA wraz z
dyskiem w wersji SATA, czy raczej kontroler PATA oraz dysk PATA.

Na korzyść tego drugiego rozwiązania przemawia fakt, że wszystkie dyski,
które mam obecnie mają normalne złącze PATA, więc podłączając dysk który
zakupię oraz jeden z dysków który mam obecnie podłączony do płyty głównej,
mógłbym odciążyć trochę płytę główną, żeby nie miała zajętych aż czterech
kanałów.
Na korzyść pierwszego przemawia fakt, że w niedługiej przyszłości chciałbym
kupić drugi dysk o podobnej pojemności, a w przyszłości kupić dysk z
normalnym interfejsem ATA może być trudno. Dodam jeszcze, że nie zamierzam
tworzyć macierzy.

Które rozwiązanie będzie lepsze? I jaki do niego możecie polecić kontroler
IDE? (jak już napisałem, może być bez RAID-u, chociaż nie wiem, czy takie
produkują).

Dziękuję za pomoc.

Pozdrawiam.

--