Wirtualny pulpit (virtual screen) - pytanie z pogranicza softu i HW

Autor: Adam <aaa_at_bbbb.cc>
Data: Sun 21 May 2006 - 00:46:50 MET DST

Witam wszystkich
   Mam pytanie o wirtualny pulpit (w znaczeniu
http://www.techweb.com/encyclopedia/defineterm.jhtml?term=virtual+screen )
pod W2K, chodzi o to by przy rozdzielczości fizycznej monitora 1024x768 (i
odświeżaniu fizycznym karty oraz monitora 100Hz ) mieć wirtualny pulpit o
rozdzielczości np. 2048x1536, gdzie przy najechaniu myszka na krawędź
ekranu następuje płynne przewiniecie jego zawartości.
Pulpit ten umożliwia tez otwieranie okienek o rozmiarach do jego rozmiarów,
czyli w tym przypadku do 2048x1536, aby swobodnie móc podejrzeć czy
edytować np. duże arkusze kalkulacyjne (obrazy, wykresy, etc.) bez
konieczności bawienia się suwakami czy rolką myszki.
Nie chodzi mi tu o program z rodzaju "wirtualne desktopy", który dostarcza
n x "1024 x 768" pulpitów, ale taki, który umożliwi jeden, ale integralny i
możliwie duży.
Słyszałem, ze jest taka możliwość dla dowolnej karty w XFree pod Linuksem
(np. leciwej S3 Trio), a dla Windowsa 2000 w kartach graficznych firmy
Matrox poprzez ich sterowniki.

W związku z tym mam takie pytania :
1. Czy istnieje jakiś program który zapewniłby taka funkcjonalność pod W2K
dla karty ATI Radeon 7000 ?
2. Które karty Matrox mają tę funkcjonalność ?
3. Czy ktoś może potwierdzić, że w kartach Matrox wirtualny pulpit spełnia
te dwa warunki :
        a) rozmiar wirtualnego pulpitu większy od rozdzielczości fizycznej
monitora;
        b) okna aplikacji większe od rozdzielczości fizycznej monitora ?

        Pozdrawiam
        Adam

PS. Po dłuższych poszukiwaniach w Googlach udało mi się znaleźc program
TriPlus WinSpace, który umożliwia płynnie przewijany myszką pulpit o
rozmiarach bedących wielokrotnością fizycznej rozdzielczości monitora, ale
niestety nie umożliwia powiększenia okienek aplikacji ponad powierzchnię
fizycznej rozdzielczości.