Re: Jaki dysk SATA/150?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sun 14 May 2006 - 12:01:33 MET DST

Użytkownik "User" <User@user.com> napisał w wiadomości
news:e46og3$jj$1@nemesis.news.tpi.pl...

> Wracając jeszcze na moment do Twojej uwagi odnośnie:

> Rozumiem, że ma to znaczenie, w przypadku zamiaru przeniesienia tego
> dysku w przyszłości do innego komputera z kontrolerem SATA/300
> lub dokupienia kontrolera SATA/300 do obecnego komputera.
> Jeżeli żadnego z tych rozwiązań nie zakładam, to dysk SATA/300
> da mi tyle samo co SATA/150, czy tak?
> Czy może SATA/300 wiążę się jeszcze z innymi cechami, które można
> wykorzystać przy kontrolerze SATA/150, a których nie ma dysk
> SATA/150?
>
> Wiem z doświadczenia, że kupowanie nowszego składnika, którego cech
> [...]

Och, daj sobie spokój z tymi rozważaniami, to wszystko są zwykłe bzdury
i tyle... Dyski SATA - czy to 150, czy to 300 - na dzień dzisiejszy
działają _dokładnie_ z taką samą prędkością (plus minus kilka procent),
bo są ograniczone przez maksymalny wewnętrzny transfer, który jest
jednakowy niezależnie od zastosowanego zewnętrznego interfejsu. Równie
dobrze możesz kupić dysk z interfejsem PATA i kto wie, czy nie trafisz
na szybszą konstrukcję. Poczytaj testy. Dyski SATA jedyną przewagę mają
w zastosowaniach wielodyskowych, gdyż nie obciążają wówczas magistrali
PCI. Poza tym teoretycznie obsługują hotswapping, ale to już zależy od
płyty głównej. Biorąc pod uwagę Twoje ostatnie zdanie - z czym się w
pełni zgadzam - kup dysk tańszy, cichszy, mniej grzejący się, albo taki
który Ci się bardziej podoba, innymi słowy zwracaj uwagę na inne cechy a
nie akurat na interfejs, który nie ma prawie żadnego znaczenia dla
późniejszej eksploatacji napędu. O przepraszam, ma znaczenie ;-), gdyż
dyski SATA mogą sprawiać spore problemy zarówno podczas instalacji
systemu operacyjnego, jak i przy ewentualnej diagnostyce dysku czy też
pomiarach np. parametrów SMART. Ja osobiście polecam nowe Samsungi PATA,
są bezgłośne, bardzo szybkie i niewiele się grzeją, co dobrze rokuje
odnośnie ich niezawodności.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/