Re: Pentium III bez wentylatora?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Mon 01 May 2006 - 18:09:46 MET DST

Adrian Wójcik <zerwan@NO.SPAM.wp.pl> wrote:

> Puszczę go na dwie-trzy godziny i zobaczę, co się będzie działo.

            Bedzie cieplo. A w lecie wrecz goraco.

> W sumie, to Pentium III nie mają chyba jakiegoś specjalnego steppingu,
> więc pewnie i tak chodzą na non-stop najwyższych obrotach?

            Nie. Dowolny normalny OS [nakladke na DOS AKA win9x nie uwazam za
normalny OS] wykonuje w wolnym czasie instrukcje HLT. Czesto "system idle
process" czy jak go zwal w zaleznosci od OISa zajmuje ~99% czasu dostepnego
dla wszystkich procesow. A wykonujac Halt dowolny CPU [nie musi byc mobilny
itp] zuzywa o wiele mniej energii-> jest chlodzniejszy.

> Bo:
> a) to mój jedyny komputer i starcza mi całkowicie do zastosowań
> codziennych

            Szczerze mowiac podziwiam cierpliwosc. Wlasnie zastanawiam sie czy
na domowej maszynce przesiasc sie z Epoxa na nForce2 Ultra +AXP Thbred B0
1700+ @1833 MHz na rownie udany zestaw do przetaktowania w miare potrzeby:
Asrocka 939DUAL-SATA2 na ULI1685 + Venice3000+. W sumie milo miec nowa
platforme, ale zastanawiam sie czy jest sens - w sumie do tego co robie
obecny sprzet mi wystarcza [nie gram], a przy sprzedazy sprzetu zawsze duzo
sie traci. Tu mozna zastanawiac sie czy obercny sprzet wystarcza, ale
PIII500 - to na dzis juz zabytek jesli chodzi o destopy na ktorych robi sie
kompilacje itp.

> b) BOINC - bo skoro i tak komp chodzi cały czas, to po co się ma
> marnować?

            Patrz drugi akapit. Zuzycie pradu i wydzielane przez CPU cieplo jest
zasadniczo rozne jesli CPU jest obciazony i gdy dziala na jalowym biegu.
PRzy obciazeniu wentylatory wlaczaja sie na wyzsze obroty, jest cieplej
i glosniej, do tego samo pasywne chlodzenie raczej nie wystarczy w takich
warunkach.

> Skądinąd Seti@home zaczynałem, gdy Celeron 366 to była mocniejsza
> maszynka. :)

            Owszem, ale dzis na dzis szkoda na to pradu - robi sie coraz drozszy,
a typowy wspolczesny CPU ma moc odliczeniowa ~10x wieksza niz taki PIII.
Szkoda pradu, uszu i szybszego zuzycia sprzetu na katowanie takimi
projektami maszynki chodzacej nonstop.

> c) kompilacje - bo w repozytorium Archa nie ma wszystkiego.

            Nie chodzilo mi o to po co Ci wlasne kompilacje, ale dlaczego robisz
je na tak wolnej maszynie, a nie na czyms szybszym. Przeciez kilkukrotnie
wydajnijszy sprzet mozna dzis kupic za grosze.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl