kontrola obrotów wentylatora - jak podłączyć?

Autor: siwy <siwy_at_siwy.pl>
Data: Wed 12 Apr 2006 - 03:23:02 MET DST

heja

taki problem:
mam wentyle podłączone do zasilacza, bo on steruje ich predkością.
nie wiem jednak z jaką prędkością się kręcą.
chcę wykorzystać do kontroli obrotów dwa złącza do fanów na płycie
głównej, ale tak aby mieć tylko pomiar. zasilanie ma iść z zasilacza.

każdy wentyl ma 3 przewody: 2x zasilające (czarny i czerwony) oraz
kontrola obr. (biały). jeśli do zasilacza podłączę tylko czarny i
czerwony to oczywiście się kręcą. i teraz pytanie: który oprócz białego
podłączyć do motherboard - czarny czy czerwony?

no i najważniejsze: można tak? nic się nie zjara?

wiosny!
siwy