Re: Wrzesień 2006 - koniec ery AMD?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Mon 13 Mar 2006 - 15:00:07 MET

mpx <mpx@hoga.pl> wrote:

> Raczej zyskają producenci pamięci:
> http://www.theinquirer.net/?article=30128

            Owszem, ale nie tylko. To cos bedzie mailo rowniez duze wymagania co
do CPU, grafiki i przepustowosci pamieci. W rozsylanicy do producentow OEM
sugerowanych minimalnych konfiguracjach tez podniesiono wymogi, a jaja beda
sie dzialy dopiero z bajeranckimi shellami Glass i Aero. Toto wymaga
AFAIR CPU ~3 GHz i grafiki z PS 2.1 - DLA SAMEGO SYSTEMU. A co dopiero
aplikacje i gierki. Patrzac na owczy ped wieksozsci userow do tej
cukierkowatej do mdlosci luny mam wrazenie ze wiekszosc bedzie uzywala tych
nowych powlok z uwielbieniem.
            A tak na marginesie - desktopowe produkty MS coraz mniej nadaja sie
do uzywania. Szkoda ze nie idzie to w kierunku MS 2003 Serwer dostosowanego
do specyfiki desktopa. Przygladajac sie temu systemowi w wersji testowej i
po wylaczeniu bajerow graficznych bardzo mi sie podobal - nowoczesny,
stabilny i bezpieczny [zmiana kontekstow pracy uslug] jak na produkty MS
system jaki chetnie widzialbym jako nastepce obecnie uzywanego w2k pro.
Niestety ze wzgledu na cene uwarunkowana przeznaczeniem nie wchodzi to w
rachube, za to MS produkuje coraz bardziej odmozdzajace, kolorowe i robiace
rozne rzeczy za uzytkownika [bez informowania nawet] systemy desktopowe.

> Problem jest raczej sprzętowy - nie da się dalej szybko zwiększać
> częstotliwości zegara, bo tranzystory zużywają za dużo mocy na
> jednostkę powierzchni.

            To tez - Prescott to grzalka dobra na zime do chlodnego mieszkania,
ale np: dosc opgraniczona przydatnosc trybu x86-64 na desktopie jest wlsnie
spowodowana oprogramowaniem. Co prawda jest wersja 64bit WinXP, ale sa
spore problemy ze sterownikami do tego tybu, zwlaszcza dla starszego
sprzetu, podobnie jak z praca czesci programow. A linuks 64bitowy na
desktopie to jednak margines, zwlaszcza w zastosowaniach multimedialno-
rozrywkowych w domu.

> P4 było projektowane na ~5GHz, a plany przewidywały do 2010 r. procesory
> 10GHz.

            Zonbaczymyu jak to bedzie - na razie rozwoj idzie w kierunku
zwiekszenia liczby rdzeni. To ciekawe rozwiazanie, ale wymaga odpowiednio
napisanych na watki programow, bo jesli chodzi o wspolczesne OSy to nie ma
wiekszego problemu.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl