Re: międzymordzia

Autor: wik <wik_at_badmail.org>
Data: Sat 11 Feb 2006 - 22:38:46 MET

dnia Fri, 10 Feb 2006 23:15:40 +0100 nemo napisal(a):

> Serial ATA - popularnie zwane SATA(z dwoma standardami I i II)
> oraz moj ulubieniec ;) ATA - rownolegly, czyli wedlug jedego nazwenictwa
> PATA (paralel) a wedlug innych Standar ATA (z standardami 33 66 i 133) i tu
> wychodzi zonk, Serial-Standard i to SATA i to SATA. albo z calkiem innej
> beczki EIDE

linka ci nie podam, bo nie mam zadnego, ktory by to wszystko w jedno
zebral, ale postaram ci sie to krotko wyjasnic.

nazwa ATA i IDE sa rownoznaczne, obie dotycza idei
integracji kontrolera dysku z samym dyskiem. [Integrated Drive Electronics
i AT Attachment]. w wyniku rozwoju nazwa IDE rozwinela sie w EIDE, a ATA w
Ultra-ATA i Fast-ATA - te rozne nazwy wynikaja z gry marketingowej miedzy
WD a Seagate, obydwie firmy rozwijaly standard i obie nazwaly swoj produkt
po swojemu.
standard opublikowany przez ANSI jako rozszerzenie ATA nazywa sie ATA-2
ATA Interface with Extension.
z ATA wyszlo pozniej ATAPI, rozszerzenie dla pamieci takich jak cd, zip'y,
i kolejne wersje ATA - ATA-3, ATA-4,.... pozniej nazywane bardziej
adekwatnie do tego co ze soba przyniosly, a wiec zamiast kolejnych numerkow
pojawily sie przy skrocie ATA wielkosci transferow zapewniane przez nowe
tryby pracy Ultra DMA. i dlatego mowi sie teraz ATA33, ATA66, ATA100...
wiec obecnie okreslenie ATA-4 jest rownoznaczne okresleniu ATA33, Ultra
ATA/33.

okreslenie PATA pojawilo sie [tak mi sie wydaje] dopiero po wejsciu na
rynek dyskow SATA - tak dla odroznienia, bo wczesniej nie bylo innego
standardu ATA, wiec po co bylo zaznaczac, ze jest to standard rownolegly,
nikogo to tak na prawde nie interesowalo.

tak jak Radoslaw Sokol napisal, nie ma takiego okreslenia jak
Standard-ATA, co by mozna bylo skracac do SATA. jesli gdzies cos takiego
znalazles, to albo byla to pomylka, albo czyjas nadgorliwosc.

--
pozdrawiam
wik at dokuro.org