Re: Jaką nagrywarkę DVD kupić do kompa?

Autor: Michal Bien <mbien_at_usunto.uw.edu.pl>
Data: Mon 30 Jan 2006 - 15:01:18 MET

latet <latet@latet.pl> wrote:

> Jakosci i szybkosci?
> Czy tylko jakosci (zalezniej od szybkosci)?

            Jakosci nosnika i dokladnosi wypalania przy danej
szybkosci.

> Chodzi mi o taka sytuację:
> wypaliłem 2 płytki DVD, z różną prędkością,
> ale badanie PIE/PIF pokazuje identyczne wyniki.

            A na czym sprawdzasz? Bo to wydaje mi sie niemozliwe przy
prawidlowych testach. Nawet plyty z tego samego kolka lezace obok
siebie [po kolei schodzace z tasmy] nagrywane z ta sama szybkoscia
w takich samych warunkach zawsze troche roznia sie przy skanach PIE/PIF
- wynika to z nieuniknionej i mieszczacej sie w standardzie
niejednorodnosci i minimalnych defektach nosnika. Do czasu gdy nie
przekroczy sie standardu zaden naped nie powiniem miec problemu z ich
odczytem, inaczej sam naped jest uszkodzony albo zle zaprojektowany.

> Czy mimo tego, jedna jest "lepsza" a drug "gorsza"
> (np. szybciej sie bedzie starzeć), czego na razie
> w badaniu PIE/PIF nie widać? Mam nadzieję, że tak nie jest.

            Sam nie wiem - z jednej strony wieksza szybkosc wypalania to krotszy
czas na wypalenie pojedynczego pitu/landu, ale i moc lasera wieksza. To co
moze byc decydujace to nieuchronne wraz ze zwiekszeniem predkosci obrotowej
nierownosci prowadzenia krazka poliweglanowego - dokladnie to widac np: na
QScanach dla BenQa gdzie zawsze wraz ze wzrostem szybkosci zwieksza sie
poziom focus i tracking error - tilt controll itp. technologie nie moga do
konca tego wyeliminowac i teoretycznie plyty nagrywane z wieksza szybkoscia
obrotowa beda mialy wyzszy wspolczynnik odchylenie od sciezki kalibrujacej.

> Np. kiedyś miałem nośniki DVD+R 8x Platinum, które mogłem
> nagrywać z 3 prędkościami: 4x, 8x i 12x!
> Jakieś było moje zdziwienie, gdy po roku (pierwsze badanie PIE/PIF)
> okazało się, że najlepsze wyniki mają te nagrane... 12x,
> a najgorsze 4x.

            CBDU :)

> Co do trwałości, to przechowuję płytki w warunkach idelanych,
> ale testując PIE/PIF daną płytkę po 6 miesiącach od poprzedniego
> testu - zwykle widzę różnice (pogoroszenie wyniku).

            A na czym testujesz? Jesli na tym samym napedzie, to poza degeneracja
nosnika wplyw rowniez moze miec zuzywanie sie samego napedu.

> Nie są to
> jednak wielkie różnice, jak na razie i wszystkie moje najstrasze
> płytki (2-letnie) czytają sie bez zająknięcia, nawet te, które
> od początku miały sałby wynik PIE/PIF i jest on coraz gorszy.

            Hmmm - mnie zaskoczylo ze bezproblemowo potrafia czytac sie plytki
majace pod koniec PIE rzedu 900-1000 i PIF ~100 czyli wielokrotnie
przekraczajac norme, a zdarzaja sie problemy z odczytem i rwanie przy
PIE ~40 i PIF 3.

> I w mojej 2-letniej historii nagrywania DVD dopiero w tym roku
> zdarzyło mi się kupić i nagrać nośniki, które... nie czytają się
> już od razu po nagraniu :-/

            To ze nosniki DVDR, podobnie jak CDR sa coraz gorsze to nic nowego
[co jest chore bo CDR przynajmniej tanialy do czasu zatrzymania sie na
poziomie ~50 gr za szpindlowe plytki - to DVDR sa jedna z niewielu rzeczym
ktore w ciagu ostatniego poltora roku wyraznie zdrozaly. Inna sprawa ze
problem moze tkwic w za starym firmware nagrywarki majacym zla strategie
zapisu dla nowo pojawiajacych sie albo delikanie zmienionych nosnikow.
W polowie ubieglego roku Liteon SOHW1633S z firmware BS0S zaczal mi
wyraznie gorzej zapisywac plyty i psuc 1 na 3. Myslalem ze to nagrywarka
sie konczy i czeka ja wyprawa do serwisu [Liteon nie ma najlepszej prasy]
ale okazalo sie ze wrzucenie swiezego biosu z SOHW1653S z aktualnymi
definicjami strategii zminilo calkowicie sytuacje - nagrywa praktycznie
idealnie - na tanich nosnikach wyraznie lepiej niz moj obecny BenQ DW1640.
Powodem byly pewnie strategii zapisu - dla nie zorientowanych - liteon dla
SOHW1633S przez rok bez 1 dnia nie wypuscil nowego firmware, a dla SOHW1653
S wypuszaczal je na biezaco - i jak tu nie zmieniac firmware na nie
autoryzowane w tych napedach - goscie z codeguys powinni miec staly etat u
tego producenta.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl