formatowanie i inne

Autor: Sep <sepu_at_USUNTOgazeta.pl>
Data: Tue 24 Jan 2006 - 08:29:05 MET

Witam! Ostatnio tłumaczę znajomemu czym są partycje, formatowanie, jednostki
alokacji, sektory, cylindry itp. Niestety sam mam pewne wątpliwości - proszę
rozwiejcie je:
1). Klastry składają się z kilku sektorów (czyli fizycznie wydzielonych
najmniejszych jednostek dysku - czy nadal zajmują 512 bajtów - czy tak było
zawsze). Zostały wymyślone, aby przyspieszyć działanie komputera ( co
tłumaczy dlaczego w FAT16 >a gdzie było wykorzystywane FAT12< były takie
duże).
2).Dlaczego pomimo wzrostu wydajności PC od czasów wprowadzenia FAT32 (a
później NTFS, który jest bezpieczniejszy, ale niewiele zmienił rozmiary
jednostek alokacji) nie wymyślono nowego systemu plików, który
wykorzystywałby mniejsze klastry (czy wynika to tylko z pojemności
współczesnych twardzieli)?
3).Skoro już o NTFS-e - czy jest wydajniejszy od FAT32? czy XP pracuje na
nim szybciej niż na FAT32?
4). Jeden plik może zajmować minimum jeden klaster - czy pozostała
(niewykorzystana przez plik) część może być zajęta przez kolejny plik??
5). Ile tak naprawdę można mieć partycji? Od dawna trzymam się stanowiska,
że cztery podstawowe lub 3 podstawowe i jedna rozszerzoną (a na niej
nieograniczona ilość dysków logicznych chociaż słyszałem, że maks to 32). W
czasach DOS-a można było mieć tylko 1 partycję podstawową - czy wynikało to
tylko z niedoskonałości oprogramowania czy raczej sprzętowych? Czy ilość
partycji rozszerzonych jest limitowana?
6). System plików określa schemat dopuszczalnych nazw plików i katalogów.
Czy to właśnie od niego zależy, to że Linuks odróżnia duże litery od małych
czy jest to raczej cecha samego systemu? (wątpliwości wynikają z tego, że w
windowsie też można w nazwach plików umieszczać różne litery, ale
niezależnie od tego czy wpiszemy C:\test czy c:\TEST komputer będzie to
rozpoznawał jako ten sam folder)
7). Formatowanie to... (no właśnie - żadna definicja z NET-u mi się nie
podoba) ? Czy samo utworzenie partycji (bez formatowania - za pomocą
jakiegoś prymitywnego programu np. fdisk-a) definiuje z jakiego systemu
plików będzie ona korzystać?
8). (niezwiązane z tematem) Kiedyś czytałem (a było to już jakiś czas temu)
o szybkiej śmierci BIOS-u - miał go zastąpić mały program obecny na dysku
twardym, znacznie nowocześniejszy, do którego (programu konfiguracyjnego)
użytkownik miałby swobodny dostęp także podczas korzystania z systemu
operacyjnego takiego jak windows. Na razie jednak nie słyszałem, aby z płyt
głównych ktoś wywalił BIOS