Re: Oszczędność energii elektrycznej

Autor: VectoR <goooooooogle_at_vector.pl>
Data: Sat 07 Jan 2006 - 13:39:37 MET

> Nie wiem czy ta grupa, jezeli jednak nie, to z gory przepraszam.
> Chcialbym zapytac o zuzycie energii elektrycznej wobec uzywalnosci
> komputera. Poniewaz pobieznie slyszalem, ze komputer z monitorem tak
> naprawde duzo zuzywa energii....jezeli tak, to czy sa mozliwosci na
> zredukowanie zuzycia energii i jakie to sa mozliwosci?
> Z gory dzieki za sugestie.

Tu masz moje dokładne wyliczenia:

Praca mojego kompa to ok ~600kW / rocznie.
(9h pracy kompa dziennie z tego 1h grania 8h pracy z tekstem)

Dla przykładu wszystkie urządzenia w domu pracujące w standby (nie
włączony telewizor, zasilacze, telefony, radiobudziki, zegary) to
250kW/rocznie (30W/godzine)

Komp 3GHz + CRT/LCD to minimum 155/185W w idle i ponad 260W w stresie w
trakcie grania (zmierzone miernikiem wpiętym przed listwę zasilającą)

CRT 17" 55W - LCD 19" 20W (przy takich jasnosciach jakich uzywam, im
większa jasność tym więcej energii, w trakcie grania na CRT zwiększam
jasność i pobor energii wzrasta z 55W do 65W)

Komp chodzi u mnie srednio 9h dziennie (wyliczyłem ze sredniej godzin
pracy dysku podawanej w smarcie za ostatnie 3 lata)

Duzo zalezy tez od konfigu ... mozliwosci redukowania zuzycia to przede
wszystkim monitor LCD (ale zysk jest niewielki u mnie ok 100kW/rok),
reszta zalezy od tego co robisz na kompie bo jak piszesz maila to
zuzycie 150W(100W komp+ 25W LCD + 10W Audio + drobiazgi) a jak grasz to
moze być i 300W.

Niektore wygaszacze ekranu powodują wzrost obciązenia kompa, zuzycie
energii przez monitor CRT ktory cos wyswietla to 55W w porownaniu do
wygaszacza (czarny ekran) 50W, lub standby 3W.

Ponadto niewyłączanie kompa listwą (całkowite odcięcie prądu) powoduje
tez wzrost zuzycia energii. Zmierzyłem doładnie ze wyłączony komp ale
pod napięciem to zuzycie ~18W (monitor 3W,zasilacz PC 8W, modem 6W,
drukarka 1W). Daje to ok 100kW rocznie dodatkowo co przy słabszych
konfigach moze miec znaczenie.

VectoR
3GHz pentium4 + GF6800 + 1 dysk + 1GB ram