Re: Polećcie kontroler SATA

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sun 01 Jan 2006 - 17:16:38 MET

Użytkownik "latet" <latet@latet.pl> napisał w wiadomości
news:dp6dqm$80p$2@inews.gazeta.pl...

> To jest bardzo dobra wiadomosc :-)
> Ciekawe czy mozna tez tak podpiąć nagrywarkę DVD?

Można wszystko, toż ona jest zupełnie przezroczysta dla systemu.

> Tylko pewnie nie będę mógł/umiał zainstalować systemu
> na tym dysku. A moze by warto... sam nie wiem.
> Pewnie bootowanie byłoby karkolomne... a ja kocham
> prostotę i normalnosc w takich sprawach.

Możliwe, że będą małe problemy i bez dyskietki nic nie będziesz mógł
zrobić.

> Raczej takich nie uzywam, wiec pół biedy.

Dopóki nie przyjdzie Ci partycji naprawiać. Wtedy przypomnisz sobie te
słowa ;-).

> Ups... Zylem w nadziei, ze wszystkie nowe plyty
> z wlasnymi kontrolerami SATA tak te napędy traktuje...?

Nie, one są obsługiwane przez osobny kontroler i dany program/system
operacyjny musi go umieć zaadresować. W niektórych płytach głównych rolę
pośrednika w adresowaniu SATA może przejąć chipset płyty głównej i
wówczas taki program może działać standardowo.

> A fuj problem. Bleee.... ja juz stacje dyskietek chcialem
> wyrzucac do lamusa. Ale to są sterowniki konkretnie do...(???) ...
> kontrolera na plycie lub kontrolera SATA na śledziu?

Kontrolera SATA na płycie głównej lub na śledziu (rozumiem, że chodzi o
ten osobny kontroler).

> Czy znane problemy / limity max. wielkosci dysku, czy tez
> max. wielkosci partycji - są takie same w przypadku PATA i SATA?

Te limity nie wynikają z ograniczeń PATA czy też SATA, tylko z
ograniczeń BIOS-u płyty głównej ;-). To taki sam program jak każdy inny
i także musi być od czasu do czasu zaktualizowany, żeby mógł rozpoznać i
obsłużyć urządzenia, które pojawiły się już po jego napisaniu. A drugim
źródłem problemów może być sam system operacyjny, np. do XP trzeba
doinstalować co najmniej SP1, a do W2k - SP3 plus odpowiednią zmianę w
rejestrze. Ale np.z takim Win9x w zasadzie nic się nie da już zrobić.

> Zgadza sie. Tylko na nowych plytach zwykle jest 1 kanał PATA,
> co wlasnie z powodu tych CD i DVD prawie że "wymusza" kupno
> twardzieli SATA.

Czy zwykle to ja nie wiem - wybór tutaj jest (i będzie) tak duży, że
każdy bez problemów dobierze sobie płytę odpowiednią do peryferii które
zamierza do niej podłączyć. I to bez kupowania jakichkolwiek osobnych
kontrolerów.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/