3Ware RAID kontroler - jak to dziala ? ;)

Autor: KUBA <bajkonur_at_interia.pl>
Data: Fri 30 Dec 2005 - 21:51:24 MET

Witam,

Chcialbym sie dowiedziec jak dziala podany w temacie kontroler RAID. Zdaje
sobie sprawe ze nie podalem konkretnego modelu (chodzilo mi o jakis 2 portowy),
ale zalezy mi na odpowiedzi na ogolne pytania:

1. Czy ten kontroler dziala bez jakiegokolwiek sterownika/oprogramowania i po
prostu "pokazuje" jakiemus OSowi jeden dysk (mimo zrobienia np RAID1) i OS
dziala sobie bez wiedzy o tym na czym dziala ? (nie trzeba sie meczyc ze
sterownikami a wszystko jest sprzetowo?)
2. Jesli cos sie stanie, nie wiem - wyskoczy bad sector, albo jeden dysk nagle
straci zasilanie - czy i w jakiej formie dostaje komunikat o tym ?
3. Czy np. w momencie kiedy jest zrobiony RAID 1, mozna wyjac w czasie pracy
jeden z dyskow, a drugi bedzie sobie dzialal nadal ? (oczywiscie dysk wyjety
pewnie bedzie mial jakies pliki niepokonczone)
4. Co jesli po wylaczeniu komputera wyjmuje jeden z dyskow RAID 1 i wkladam
nowy czysty. Chcialbym zeby juz W TRAKCIE dzialania systemu RAID sie odbudowal,
zebym nie musial czekac az sie skopiuje wszystko sciezka po sciezce - czy tak
sie dzieje, czy nie ?
5. W kontekscie pytania nr 4 - co jesli chcialbym wlasnie wyjac jeden dysk
(powinien dzialac jako pojedynczy dysk na innym komputerze - prawda?), a do
RAIDA 1 dodac inny pusty dysk - jak, kiedy i jak szybko uda sie skopiowac dane
z rozerwanego RAIDA i zrobienie ponownie pelnego RAID 1 ?

no coz - mam tylko blade pojecie o kontrolerach RAID, stad niektore pytania nie
musza byc specjalnie madre, ale mam nadzieje ze ktos je wytrzyma i mi wyjasni
wszystko :)

z gory dziekuje za odpowiedz !

KUBA