Jak sprawdzic istnienie uszkodzonych sektorow na dysku?

Autor: Rafal Jankowski <rafj_at_doraco.pl>
Data: Wed 28 Dec 2005 - 09:56:46 MET

Pytanie może dotyczy oprogramowania ale związane bezpośrednio ze sprzętem
dlatego postanowiłem w ostateczności zadać je na tej grupie.

OS: W2k, ewentualnie WXP, a więc żadne tam badblocks, e2sck itp.

Chcę:
a) Sprawdzić czy dysku już posiada sektory oznaczone jako uszkodzone
b) wykonać test powierzchni i sprawdzić które sektory są uszkodzone

Przejrzałem opcje CHKDSK, przy każdym uruchomieniu wykonuje mi jakieś
dziwne testy. Z reguły w czasie uruchomienia systemu pisze, że dysk
zawiera błędy i do pełnego testu trzeba uruchomić ponownie system (piszę z
pamięci więc może coś przekręciłem ale sens chyba taki jak napisałem). Po
ponownym uruchomieniu znowu wykonuje swoje testy, ale się na nich nie
zatrzymuje więc nie znam ich wyniku, musiałbym postawić kamerę przed
monitorem żeby zarejestrować na czym się skończyły. Ponadto wydaje mi się,
że do wyświetlenia ilości sektorów już oznaczonych jako uszkodzone chyba
nie potrzeba uruchamiać jakichś czasochłonnych testów?
A może do tego jest potrzebny jakiś komercyjny soft, a to co jest z
systemem nie potrafi tego co ja chcę?