Re: Programator BIOS-u.

Autor: mario1973 <mario1973_at_vp.pl>
Data: Fri 16 Dec 2005 - 14:08:39 MET

> Witam!
> Przymierzam się wstępnie do kupna programatora, który będzie służył przede
> wszystkim do programowania biosów płyt głównych.
> Na Allegro ceny urządzeń zaczynają się od 100 zł, z wyposażeniem 200 i
> więcej.
> Wyczytałem, że urządzenia są komunikowane z komputerem przez port LPT, co
> jest trochę niewygodne, bo trzeba albo wyłączyć komputer, odłączyć
drukarkę
> i podłączyć programator albo kupić port równolegly na dodatkowej karcie
PCI
> (są takie?) albo kupić przejściówkę z USB na LPT, co może być
> niekompatybilne (no i koszty).
> Jako laik, poproszę znawców o rady, szczególnie od użytkowników takich
> urządzeń.
> Wszelkie uwagi, tak teoretyczne jak praktyczne, będą dla mnie istotne.
> Kompaner

Po krótce...
Nie wiem jaki programator znalazłeś na Allegro, ale obawiam się, że za
100-200zł nie kupisz nic sensownego. W płytach głównych siedzą różne typy
pamięci (choć teraz zwykle FLASH). Potrzebny jest więc programator
uniwersalny (a przynajmniej uniwersalny w zakresie pamięci), a tego typu
konstrukcje są sporo droższe. Wszystko zależy od tego czy chcesz się zająć
programowaniem amatorsko, czy bardziej na poważnie. Jeśli to drugie to
zapomnij o programatorze za 200zł, wg. mnie wyrzucone pieniadze...
Jeśli chodzi o LPT/USB, cóż są różne programatory, z interfejsem USB
również. A na przejściówkę USB-LPT nie licz, w przypadku programatora na 99%
to nie zadziała...

Porządny programator do pamieci to koszt powyżej 1k zł. W pełni uniwersalne
profesjonalne programatory do pamięci EPROM, EEPROM, FLASH, a także MCU,
GAL/PAL itd. kosztują jeszcze więcej.

sorry za blędy jeśli są..

pzdr
Mario