Re: Kilka pytan w sprawie DVD plyt i nie tylko.

Autor: Michal Bien <mbien_at_usunto.uw.edu.pl>
Data: Tue 06 Dec 2005 - 11:26:42 MET

Jacek23 <jacek23@post.pl> wrote:

> 1. Jaka jest wytrzymalosc plyt DVD dwuwarstwowych (w stosunku do
> zwyklych CD) na przechowywanie danych .

            No wytrzymuja przechowywanie wiekszej ilosci danych ;>
A Tobie pewnie chodzilo o pewnosc zapisu w stosunku do jednowarstwowych.
IMHO jesli koniecznie nie masz czegos co zajmuje cale 8,5 GB i ma byc w
jednym kawalku [poza filmem nic za bardzo nie przychodzi mi do glowy] to
trzymaj sie sandardowych plyt DVDR 5. Sa _DUZO_ tansze, a i o dane mozna
byc spokojniejszym. Chocby dlatego ze wiekszosc nagrywarek nadal lepiej
jakosciowo wypala plytki jednowarstwowe, niz dwuwarstwowe.

> 2. Czy wytrzymalosc mechaniczna takich plyt jest wieksza niz cd,
> (zarysowania).

            I tak i nie. Z jednej strony nie zarysujesz lakieru od gory bo
warstwa barwnika wprasowana/wklejona jest miedzy krazki poliweglanowe
z obu stron, z drugiej strony wyraznie zmniejszyl sie rozmiar pitow/landow
a wiec tak sama rysa np: na spodzie jaka obejmie korekcja bledow w
przypadku CDR, dla DVDR moze byc juz zabojcza, bo obszar zarysowania
obejmuje znacznie wiecej danych [czesto kilka sasiednich sciezek] i
korekcja temu juz nie zaradzi.

> 3. Co to DVD-RAM i czym sie rozni od DVD+RW,

            Inny, zdecydowanie rzadszy standard, a przez to mniej kompatybilny -
np: chyba nie ma na rynku stacjonarnych odtwarzaczy DVD czytajacych DVDRAM.
Ze wzgledu na sprzetowa korekcje bledow oraz ~1000 razy wiekszy cykl zapisu
w stosunku do DVDRW najbardziej nadaje sie jako nosnik do backupow oraz
nagrywania pakietowego z dowolnych aplikacji a nie z programu do
authoringu.

> co to jest w tym DVD-RAM ta kaseta bo niekt. maja kasete a niekt. nie.

            Ochrona mechaniczna nosnika. W koncu DVDR tez masz sprzedawane w
jawelboxach, a inne z kolka.

> 4. Czy nagrywarki DVD, sa trwalsze pod wzgledem awaryjnosci w stosunku
> do zwyklych nagrywarek CD,

            Nie. Powiedzialbym nawet ze odwrotnie. Chocby dlatego ze przy
zakurzeniu najpierw w nagrywarce DVDRW pada zapis/odczyt nosnikow DVD,
dopiero potem CDR. Wynika to wprost z rozmiarow sciezek, pitow i landow
w obu rodzajach nosnika - w koncu wymiary fizyczne krazka poliweglanowego
sa takie same, a pojemnosc kilkakrotnie wieksza.

> to znaczy czy majac nagrywarke DVD, moge bez obaw uzywac jej jako
> zwyklego napedu CD, filmy dvd itp .czy lepiej dodatkowo nabyc naped tylko
> do odtwarzania filmow itp?

            To zalezy od dwu rzeczy:
1. Jaka nagrywarke DVDRW kupisz. Np: napedy NECa niezle wypalaja, ale sa
raczej kiepskimi czytnikami, napedy Liteona odwrotnie. Smiem twierdzic
nawet ze chyba najlepszym _CZYTNIKIEM_ DVD na rynku jest LiteOn SOHD1693S.
2. Jak intensywnie bedziesz czytal dane. Jesli okazyjnie to jak najbardziej
mozna jesli nagrywarka ma dobra korekcje i kompatybilnosc z nosnikami,
jesli jednak czesto to zdecydowanie polecam zainwestowac te ~70 zl w
DVD-ROM. Jego po prosty nie szkoda rozkrecac do szybkosci x16, a przyzwoite
napedy czytaja x16 praktycznie wszystkie plytki jak leci - czy to DVD-ROM,
DVD+/-R, RW. Problem moze byc glownie z kompatybilnoscia z DVD-RAM, ale to
nie dotyczy juz nowych napodow - sa trojformatowe AKA SuperMulti itp.

> 5. jaka roznica miedzy DVD-RW a DVD+RW?

            Taka sama jak miedzy DVD-R a DVD+R: standard poromowany przez
konkurencyjny "oboz". Praktycznie wszystkie obecne napedy czytaja bez
problemu i +RW i -RW, ale jakosciowo wiekszosc lepiej zapisuje plusy.
Dodatkowo w plusach bezproblemowo zmienia sie booktype, tak wiec mozna
faszerowac nimi stacjonarne DVD udajac ze to DVD-ROM.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl