Re: dyski SCSI test

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Wed 26 Oct 2005 - 11:32:29 MET DST

olkii@op.pl napisał(a):
> To nie chodzi o to żeby pokazał czy dany dysk padnie w przyszłości, tylko o

Zacytuję Cię:

"Zna ktoś jakiś program do sprawdzenia, czy używany dysk SCSI
nadaje się do tego żeby włożyć go do serwera i postawić
na nim bazę danych , tak żeby się nie wysypało wszystko
po 3 miesiącach jak się gwarancjia skończy."

Ja tu widzę chęć dowiedzenia się o przyszłość ;)

> dokładne pokazanie błędów teraz. Większośc ludzi sprawdza dyski jedynie na

Dowolny program typu surface-test, czyli formatowanie
pełnej powierzchni lub zapełnianie dysków zerami.
Powinno wystarczyć.

> jest sprawdzany z zapisem i odczytem i potem porównywany. Nie wiem czy to jest
> wystarczający test, czy wiarygodny.

Żaden test dysku nie jest do końca wiarygodny, możesz
mieć dysk który zostanie cały zapisany, cały odczytany,
po czym nagle go szlag trafi :)

> Co do programów pokazujących "przyszłość dysku" to też są. W dyskach SCSI (
> może też zwykłych ) błedy zapisywane są w firmwarze. Dysk po awarii może

*Przeszłe*, minione błędy.

> chodzić normalnie , można na nim zainstalować system, ale za jakiś miesiąc coś
> się mu przypomni i znowu nawali. Są programy które pozwalają sprawdzać zapisy w
> firmwerze, czy coś takiego ale niestety nie wiem jak się nazywają.

W IDE też to masz -- S.M.A.R.T. Ale to nie jest również
pewny środek -- dysk może nie mieć żadnych przealokowanych
bloków i paść, lub mieć przealokowane i chodzić latami
całkiem poprawnie.

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |