Re: Jak wyłączanie dysków - oszczędność prądu

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Thu 06 Oct 2005 - 00:14:30 MET DST

Użytkownik "Szymon Wróblewski" <smiecii@pocSPAMMzta.onet.pl> napisał
w wiadomości news:di1abf$nfh$1@bmj-lx1.bmj.net.pl...

> Według niedawno odbytej na grupie pewnej porządnej dysputy
> wynikło, że wcale nie jest to takie pewne czy bardziej skraca
> życie długotrwała praca ciągła czy przerywana dysku (chodziło o
> usypianie "dysku", o naprężenia w półprzewodniach oraz wpływ
> załączania napięcia na trwałość cewek i łożysk silnika
> napędzającego tależe dysków :)). Na podstawie przedstawionych tam
> argumentów sam już nie wiem jak to jest naprawde.

Nie chciałbym tutaj wracać do tamtej dyskusji - którą uważam za
zamkniętą - ale proszę, wyjaśnij mi jedną sprawę, która mnie w Twojej
wypowiedzi mocno zaintrygowała. Podałem tam linki do dwóch
specjalistycznych artykułów, w których dokładnie wyjaśniono istotę i
naturę uszkodzeń powstających podczas cykli start/stop dysku. Nie ma
tam nawet słowa o jakichś "naprężeniach w półprzewodnikach" czy też
"trwałości cewek", mówi się za to o konkretnych, realnych
uszkodzeniach mechanicznych. Na przykład - głowic, leżących na
startujących talerzach - oraz łożysk silnika, w których występują
wówczas bardzo duże obciążenia. Stanowią one zdecydowaną większość
wszystkich uszkodzeń hdd - tak to dokładnie w obu tych artykułach
ujęto. Podparłem to identycznym stwierdzeniem wyjętym z także
zacytowanych materiałów Seagate. Od mojego dyskutanta zaś dostałem
jedynie jakieś bajdurzenie o czymś, co się mu wydaje, bez żadnych
konkretów. Sam nie natknąłem się nigdy na informację, jakoby
"naprężenia w elektronice" miały być przyczyną znaczącej ilości
uszkodzeń dysków twardych. Ale jeśli Ty się z taką _wiarygodną_
informacją gdziekolwiek spotkałeś i to na niej oparłeś swe
stwierdzenie jw, że "wcale nie jest pewne... itd" - to proszę, podaj
jej źródło. Bo dopóki go nie zobaczę, to zestawianie ze sobą tych obu
rodzajów uszkodzeń, a tym bardziej wyciąganie z takiego "porównania"
jakichkolwiek uogólnień, nie ma najmniejszego sensu....

Moje źródła to np:
http://www.storagereview.com/guide2000/ref/hdd/perf/qual/issuesFailure.html
http://www.pcguide.com/ref/hdd/perf/qual/spec.htm
http://www.seagate.com/support/kb/disc/smart.html