Re: Dwurdzeniowce, HT ?

Autor: Damian Pietras <daper_at_DONT_SPAM_MEdaper.net>
Data: Sat 10 Sep 2005 - 18:19:07 MET DST

On 2005-09-10, Mike Rosovt <mike.rosovt@NOSPAM.gazeta.pl> wrote:
> Ostatnio pojawiaja sie juz zestawy oparte na dwurdzeniowych procesorach, np.
> Intel 8xx. Czy jest sens obecnie to kupowac ? Vobis oferuje zestaw 2 x 2,8
> Ghz, reklamujac to jako 5,6 Ghz, ale przeciez tylko dedykowane aplikacje moga
> to wykorzystac.

Nie trzeba żadnych dedykowanych aplikacji. Jezeli w twoim komputerze
dzieje się więcej niż 1 rzecz naraz, to więcej niż jeden procesor
(rdzeń) da większą wydajność. Obecnie programy bardzo często pisze się
wielowątkowo, ja co prawda używam Linuksa, ale na Windows to też pewnie
jest prawda: teraz, kiedy siedzę przy komputerze, mam odpalony czytnik
news, edytor tekstu, klienta jabbera i parę innych programów,
uruchomionych jest 162 wątków. Oczywiście, przez większość czasu 99% z
nich nic nie robi, jednak pole do popisu dla wielu rdzeni jest.

Od siebie, jako autora odtwarzacza muzycznego (patrz stopka) mogę dodać,
że nawet z pozoru tak prosty program jest wielowątkowy i różne jego
wątki mogą być uruchomione na różnych rdzeniach. W tym przypadku
równolegle mogą się dziać: dekodowanie pliku, obsługa interface'u, jakaś
wizualizacja.

Oprócz tego, często zdarza się, że więcej niż jeden program intensywnie
wykorzystuje procesor w danym momencie, wtedy nie muszą być to nawet
programy wielowątkowe, np. przeglądasz WWW kompresując jakieś pliki,
odtwarzając muzykę, rippując płytę do mp3 itd.

A jeżeli np. używasz Linuks i jesteś maniakiem kompilowania
wszystkiego, a takich nie brakuje, to praktycznie dowolną ilość
procesorów można wykorzystać w 100%, bo od daaawna istnieje możliwość
kompilowania w wielu "wątkach" równolegle. :)

--
Damian Pietras
http://moc.daper.net - console audio player for Linux/Unix