[GA-K8N U-9] brak odczytu temperatury procesora

Autor: Marcin Wasilewski <merlin_at_wytnij.to.risp.pl>
Data: Mon 29 Aug 2005 - 00:17:58 MET DST

Witam.
Niedawno, podczas grania, zostałem zaskoczony przez wycie płyty głównej
(taki zwykły, jednostajny beep). Szybko wyłączyłem grę. Jako, że akurat
w tle miałem włączonego Speed Fana to od razu zauważyłem, że temperatura
procesora wynosi... -40 stopni. Beep był ostrzeżeniem, że wiatrak
przestał się kręcić (mam ustawione, żeby wiatrak zatrzymywał się przy
0'C - nie zmieniałem tego, bo kto by pomyślał, żeby procesor miał taką
temperaturę). Wyłączyłem komputer, odpaliłem biosa... Czujnik
temperatury w ogóle przestał reagować. Zamiast liczby, jest sam "-".
Tak, jakby sensora w ogóle nie było.

Mam płytę Gigabyte Ga-K8N Ultra 9. Na płycie Athlon 64 3000+ Venice,
S939. Wątpię, żeby dalsze szczegóły miały coś do rzeczy, ale wolę
napisać: cooler Pentagram Freezone 120 Cu+, dwa arctic coolery 80mm z TC
w obudowie, grafika Gigabyte Radeon X800 (GV-RX80256D). Zasilacz to
Topower 526p6. 2x 512 Kingmax PC3200. Dyski to 2x Barracuda 200GB na
jednym kablu IDE.
Kiedy doszło do awarii, procesor był lekko overclockowany, do fsb 220
(pamięci w trybie synchronicznym). Temperatura procesora nie
przekraczała nigdy 36 stopni przy 1100 RPM. Właściwie, temperatura nawet
maksymalnie podkręconego procesora (fsb ok 250) w stresie nie
przekraczała 36 stopni (również przy ~1100 RPM).
Do tej pory korzystałem z Biosa w wersji F5.

Próbowałem już wszystkiego co mi przyszło do głowy. Czyściem cmos,
downgrade'owałem biosa do starszych wersji (do F2). Odłączyłem cooler i
procesor i włożyłem jeszcze raz do slotu. Wyłączałem komputer z
zasilania i odczekiwałem kilkanaście minut. Sprawdzałem czy wszystko
jest dobrze popodłączane. Niestety nic innego nie przychodzi mi do
głowy. Nie mam pojęcia skąd się nagle wzięła awaria.

Czy może ktoś z grupowiczów już się z czymś takim spotkał?
Czego to może być wina?
Czy możliwe, że sensor temperatury CPU się 'zepsuł'? Jeśli tak, co mam
zrobić w takiej sytuacji?
Jeśli coś uległo uszkodzeniu, jak sprawdzić czy naprawdę tak się stało i
do kogo pisać w razie stwierdzenia awarii sprzętu? Mam na myśli, czy
winić płytę główną czy procesor?

Z góry dziękuję za jakiekolwiek odpowiedzi.

--
Pozdrawiam,
   Marcin Wasilewski