Re: tasiemka do dysku

Autor: Paweł Cern <name_at_surname.neostrada.pl>
Data: Sun 14 Aug 2005 - 20:52:44 MET DST

> Czesc,
> pytanei z gatunku trywialnych:
> jaka est koleknosc podlaczania napedow do tasiemki UDMA66?Tj. czy master
> na
> koncu czy na srodkowym zlaczu,co kiedy single?
> Pozdrowki

Z podłączaniem jakichkolwiek urządzeń do taśmy IDE chodzi o to, aby
podłączyć obydwa końce taśmy. W przeciwnym przypadku przy transmisji
sygnałów o dużych częstotliwościach (taka tu ma miejsce) powstają odbicia
które skutkują błędami w komunikacji. Oczywiście przy prawidłowym
podłączeniu kabla takie odbicia też powstają, jednak ich amplituda jest
znacznie mniejsza i nie wpływają na poprawność komunikacji.

Urządzenia na kablu IDE mogą być dwa (nie licząc kontrolera), to "pierwsze"
nazywa się Master, to "drugie" - slave. Sens nazw nie ma nic wspólnego z
zasadą działania, po prostu są to dwa różne adresy. W sytuacji gdy do
kontrolera podłączamy tylko jedno urządzenie, dobrym zwyczajem jest
konfigurowanie go jako "master". Oczywiście można podpiąć na dzieńdobry
"slave" i to będzie działać (nie zetknąłem się z sytuacją aby nie działało),
jednak niektóre BIOS-y płyt głównych PC wyświetlają ostrzeżenie co jest
nieco upierdliwe.

Zatem ponieważ dobrym zwyczajem jest podłączanie najpierw urządzenia Master,
powinno się je jako pierwsze podpiąć na końcu kabla (aby uniknąć odbić) a
następne Slave na środku.

Szczególną uwagę pragnę zwrócić użytkownikom kieszeni na dyski IDE. Otóż
wyjęcie szuflady powoduje fizyczne odpięcie urządzenia od kabla. Jeśli jest
to koniec kabla i na tym samym kablu "wisi" jeszcze jedno urządzenie (na
środkowym złączu), urządzenie to może działać źle.

Paweł