Re: jak działa komputer? - pytanie totalnego laika - przydlugie nieco...

Autor: Mikolaj Tutak <mtutak[a>
Data: Sat 23 Jul 2005 - 17:48:25 MET DST

Berenika <berennika@poczta.fm> wrote:

> No i teraz do rzeczy. Zaczęłam czytać Stallingsa "Organizację i
> architekturę systemu komputerowego". Bo najlepsza i w miarę
> przystępna - tak mi poradzono:) Ale nie do końca odpowiada mi
> podejście "od ogółu do szczegółu" prezentowane w książce. Nie trafia
> do mnie pisanie, że "cośtam pobiera jakąś tam informację z rejestru"
> itp. - nie jestem sobie tego w stanie wyobrazić.
> Zbyt duży poziom abstrakcji. Co to znaczy "kod operacji jest ładowany
> do rejestru rozkazu"? W jaki sposób jest ładowany? Chciałabym sobie to
> wyobrazić tak fizycznie... Nie mam niestety wykształcenia
> [...]

To jest raczej zagadnienie elektroniczne, dokładniej to elektronika cyfrowa.
W technice cyfrowej w zasadzie rozroznia sie dwie wartosci sygnału 0 (niskie
napiecie) i 1 (wysokie napiecie). Wszelkie operacje w komputerach sa
wykonywane własnie na sygnałach binarnych (zero-jedynkowych). Poszczególne
bity sygnału sa łaczone w zestawy (najczesciej 8, 16, 32, 64 bitów). Takie
zestawy sa zapisywane i oczytywane z pamieci RAM, czy innych urządzeń (dysk,
karta grafiki) przez procesor (CPU).

Rejestr to zestaw jednakowych komorek z wejsciem i wyjsciem
(zatrzasków/latch), każda z nich moze pamietać jeden bit. Komorki te sa
wspolne sterowanie i przy pojawieniu się odpowiedniego sygnału sterujacego
zapamiętuja sygnał wejsciowy na swoim wyjsciu, tak aby mozna było go później
odczytać.

--
pozdrawiam
      Mikolaj