Re: Podkręcanie FX 5900xt Gigabyte.

Autor: maX <aver_at_interia.pl>
Data: Sun 10 Jul 2005 - 23:56:47 MET DST
Message-ID: <das599$dhm$1@atena.e-wro.net>

Użytkownik "Mirek" <mironer2@wytnij.op.pl> napisał w wiadomości
news:das0nn$dho$1@inews.gazeta.pl...
>
>> W niskich rozdzielczościach i bez antyaliasingu kartę prawie zawsze
>> hamuje
>> procesor. Odpal tego 3DMarka w wysokiej rozdzielczości i włączonym
>> antyalisingu, wtedy będzie różnica.
>
> I to jest właściwe wytłumaczenie! Przy 1280x1024 i 4xAA, po podkręceniu
> zegarów o 10% wynik wzrósł z 5727 do 6070. Czyli ta karta pokazuje swoje
> możliwości przy bardziej wymagających ustawieniach.

Gwoli ścisłości należy dodać że dla większości współczesnych gierek
(3DMark2001 to już stosunkowo stara "gra") owe "bardziej wymagające
ustawienia" to już 800x600xAAx2 (dla kart klasy 5900xt ofkors). Np. w takim
FarCry (stosunkowo mało CPU-żerny, za to mocno wymagający od grafy) to już w
640x480 bez AA, karta nie będzie u ciebie nadążać za prockiem. W Doom3
pewnie gdzieś powyżej 1024x768 (lub 800x600 przy wł. AAx2) zacznie ci spadać
wynik timedemosa. Ewenementem na skalę światową jest Half-Life 2 którego
engine został tak napisany że choć mocno wymaga od CPU to jeśli chodzi o
kartę grafiki to można już na GF4MX440 uzyskać ponad 100fps w 800x600 (w
trybie dx7 ofkors, ale w dx8/dx9 już R9550 starcza do normalnej gry):
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2281&p=10
Dlatego warto (IMHO) zanim zaczniesz "zaliczać" jakąś gierkę przeprowadzić
parę benchmarków na niej żeby sprawdzić powyżej jakiej rozdzielczości i
stopnia antyaliasingu zacznie ci spadać ilość fps-ów. Bo "głupio" tak
przejść grę w 640x480 a później okaże się że można było w nią grać w
1024x768xAAx4 przy 3%-owym spadku wydajności.

> Dla porównania u kumpla
> na Radeonie 9550 (Sempron 2800, 512 DDR 400 dual chanel) ustawenie wyższej
> rozdzielczości i 4xAA spowodowało obniżenie wyniku z 8050 na 3500.
> Mirek.
>

Dokładnie odwrotna sytuacja niż u ciebie - szybki CPU i low-endowa karta.
Jeśli grafa nie jest hamowana przez CPU to wraz ze wzrostem rozdzielczości
następuje proporcjonalny spadek framerate (z 800x600 do 1024x768 różnica
jest jak łatwo policzyc (i empirycznie sprawadzić) ok. 1,6). Przy
zwiększaniu antyaliasingu jest analogicznie, choć tu dochodzi jeszcze
kwestia szybkości pamięci na karcie i algorytmów jej optymalizacji (LMA,
HYPER-Z,kompresja koloru, kompresja Z-bufora, itp)
Received on Mon Jul 11 00:00:20 2005

To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.8 : Mon 11 Jul 2005 - 00:51:06 MET DST