nowy monitor CRT

Autor: T.N. <xyzxyz_at_gazeta.pl>
Data: Thu 30 Jun 2005 - 22:58:27 MET DST

Witam,
Mam już dość stary sześcioletni sprzęt, ale jedyna rzecz, która mnie
mocno irytuje to obraz na monitorze (OPTIView 17LX95). Jest ciemny...
bardzo ciemny. Aktualnie jasność ustawiona jest na 70%, ale nawet przy
100 procentach twarze ludzi na zdjęciach są ciemnopomarańczowe. Filmy
daje się oglądać praktycznie tylko podciągając suwak
brightness-overlay na karcie graficznej na maksa, ale ma to swoje
wady, bo obraz jest nienajlepszej jakości... w światłach wygląda wtedy
na mocno wyprany i zażółcony, kolory też chyba niewiele mają wspólnego
z rzeczywistością. Na stronie:

http://www.fototok.tkb.pl/pt/

na dole znajduje się pasek z odcieniami szarości. Przy ustawieniu
monitora na 100 % jasności 90 kontrastu rozróżnialne są tylko odcienie
od 0 do 60, później jest już wielka czarna plama, mimo, że przy takich
ustawieniach biel już bardzo mocno "daje po oczach". Aby to zmienić
postanowiłem kupić nowy monitor. Nie będę was pytał co wybrać (bo już
wybrałem ;)), ale mam jeszcze wątpliwości:

- czy opisany problem faktycznie wskazuje na monitor? Bo głupio byłoby
dokonać zakupu po czym stwierdzić, że obraz jest praktycznie taki sam,
a winę za stan rzeczy ponosi np. karta graficzna (ATI Rage Fury).

- jak oceniacie pomysł zakupu przez internet? Niby nie można sprawdzić
egzemplarza, ale szczerze mówiąc to kompletnie się na tym nie znam,
więc nie bardzo wiedziałbym nawet co sprawdzać... Poza tym w sklepach
"tradycyjnych" praktycznie już w zdecydowanej większości LCD, więc
raczej marne szansa dostania tego co chcę po rozsądnej cenie. I jakoś
nie wyobrażam sobie sytuacji, że sprzedawca wyciągnie np. 5 egzemparzy
tego samego monitora i podłączy do 5 identycznych komputerów... Trochę
się jednak boję, że trafi się jakiś "trefny" egzemplarz? Jak postąpić
w takim przypadku?

- o co właściwie chodzi z ustawianiem geometrii monitora? W tym, który
obecnie mam zmieniałem jedynie parametr pincushion, bo brzegi były
zaokrąglone, a nie proste. Są jakieś narzędzia, żeby to ustawić?

pozdrawiam
T.N.