Re: uzywany dysk i SMART - długie

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sun 26 Jun 2005 - 23:45:44 MET DST

Użytkownik "badworm" <nospam@post.pl> napisał w wiadomości
news:42BF0707.6010908@badworm.pl...

> Nawet kosztem utraty części pojemności dysku? Do tej pory cały
> czas mi się wydawało, że tzw. "formatowanie
> niskopoziomowe"(zerowanie) powoduje takie oznaczenie
> bad-sectorów, że stają się one niewidoczne podczas normalnej
> pracy ale dostępna pojemność dysku maleje.

Formatowanie niskopoziomowe, czyli zerowanie sektorów, polega m.in. na
ponownym zapisaniu prawidłowej sumy kontrolnej sektora. Ale to pomaga
wyłącznie w przypadku sektorów uszkodzonych "logicznie", czyli właśnie
z takim nieprawidłowym CRC, zaś fizycznie uszkodzonego nośnika (w
zasadzie) nie da się tak wyzerować. Sektory uszkodzone fizycznie są
natychmiast realokowane przez elektronikę dysku i dla użytkownika będą
niewidoczne. Tak więc jeśli na dysku pojawiają się "bad-y", to mamy
dwie możliwości: albo są to uszkodzenia fizyczne w ilości
przekraczającej pulę sektorów zapasowych, albo są to tylko uszkodzenia
logiczne. W tym pierwszym przypadku zerowanie nie pomoże, w tym
drugim - tak. Tak czy inaczej, zerowanie dysku w niczym nie zmieni
dostępnej pjemności dysku, bo ono polega na "przywracaniu" sektorów do
życia, a nie na ich realokowaniu.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/