Re: jak zrobic DUAL CHANNEL ?

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Sat 18 Jun 2005 - 14:47:56 MET DST

Michal Lukasik wrote:
> Hmmm. Niekoniecznie. AFAIK idea duala to nic innego jak czytanie na raz z
> dwóch (dotąd się zgadzamy ;D) różnych modułów (master i pozostałych) i nie
> jest istotne ile będzie tych pozostałych (mówią o tym instrukcje do kilku
> płyt głównych, z którymi miałem styczność).

Ale skoro dwa są sparowane, to te pozostałe już nie będą.

> Tak naprawdę nie udało mi się znaleźć jednoznacznej specyfikacji duala (nie
> obraziłbym się gdyby ktoś podał jakiś link ;D) i nie zdziwiłbym się gdyby
> producenci chipsetów wprowadzali jakieś swoje "widzimisię".

Specyfikacja jest prosta: słowa danych są rozdzielane między
dwa moduły (w jednym te o parzystych adresach, w drugim te
o nieparzystych). W momencie odczytywania jednego z nich
kontroler pamięci ściąga na raz oba sąsiednie słowa z dwóch
modułów i zapisuje wszystko w wewnętrznym buforze, dzięki
czemu odwołanie do tego drugiego słowa jest realizowane
natychmiastowo, bez czekania na pamięć.

Można sobie wyobrazić 128-bitowy transfer przy trzech modułach
z podziałem trójek słów na trzy moduły, ale skomplikowałoby
to znakomicie kontroler pamięci i płytę główną -- w zasadzie
do gniazd DIMM trzeba by doprowadzić trzy 64-bitowe magistrale.

Nie jest natomiast problemem obsługa 128-bitowej magistrali
dla dwóch modułów, i klasyczne, "wolne" obsługiwanie trzeciego.
Z punktu widzenia wydajności odpowiadałoby to jednak użyciu
zbyt dużej pamięci w starych chipsetach i430 (spoza zakresu
buforowania) -- spowalniałoby komputer zamiast go przyspieszyć.

|                 |  ftp://ftp.grush.one.pl/               |