IDE a RAM - długie i pokręcone

Autor: Piotr Wolski <volus_at_no_spam.post.pl>
Data: Wed 15 Jun 2005 - 10:24:46 MET DST

Witam wszystkich!
Opisze dość nietypową sytuację, która mi się przytrafia.i proszę o ustalenie
winowajcy.
Posiadam kompuet: soltek 75FRN2-L (na nForce ultra 400) + Athlon XP
Throughbred 1700+ @ 2600+ (133x12,5). Do tego 512 ramu (2 kości zupełnie no
name z różnymi timingami, jednostronne, które chodziły w Dual channel bez
problemu 2 lata). 2 x HD 80GB, CD-RW Liteon i DVD-RW LG GSA 4163B (napędy
połączone następująco 2 HD na primay i 2 cd na secondary - DVD na master).
Grafika Radek9100 z pasywnym chłodzeniem, do tego sieciówka 3com, w budzie
dwa dodtakowe wiatraki z przodu i z tyłu. Zasilacz chieftec 360-402 DF.
Wszystko działało super stabilnie bardzo długo 2 lata bez DVD a od listopada
z. Monitor LCD 17"
Dołorzyłem do tego 512 ram Kingston - wyczytałem w instrukcji że aby
zwiększyć wydajnośc należy połączyć je następująco 512 w jeden kanał
odpowiedzialny za uruchamianie dual channel, a 2x256 w dwa pozostałe sloty.
Wszystko chodzi dobre, tylko od czasu do czasu - rzadko - zdarza sie że komp
przy uruchamianiu staje przy wykrywaniu urządzeń IDE w BIOS'ie (nie da sie
wyłączyc wykrywanai urządzeń). Raz miałem taką sytuacje ze komp sie zawiesił
"na twardo" w momencie przeglądania napędów. (winXP Pro). Temperatury są ok
w najgorszym stresie nie przekracza procek 60 stopni. .
Moje podejrzeni padają na:
1. napędy - sprawdziłem taśmy, i wtyczki molex - przed dodaniem ramu
chodziły dobrze
2. RAM - sprawdzałem memtestem i benchcmarkami, grałem wielegodzin w gry 3d
3. dualchannel - choć nie wiem czy mam na niego wpływ - włącza sie jak
obsadzi odpowiedzialny za to slot, wykorzystuję wszyskie dostepne - 3.
4. Zasilacz - ostatnio w jakiejś gazecie widziałem że ten model ma mniej
mocy niż 360W a trochę sprzętu już się uzbierało, z drugiej strony jakiś
czas temu wszyscy go polecali.
5. Mostek północny z którego zdjąłem brzęczka i załorzyłem pasywnego
zalmana - taki złoty z allegro - ale zrobiłem to z rok temu
Jak myślicie - co może odpowiedać za problemy?
czekam na typy
pozdrawiam

--
Volus