Re: Trwa³o¶æ p³yt CDR

Autor: macminer <macminer-beztego_at_polbox.com>
Data: Sun 05 Jun 2005 - 21:52:56 MET DST

-=MaR=- wrote:

> Dnia: Sun, 05 Jun 2005 13:29:37 +0200, na grupie pl.comp.pecet *macminer*
> napisa³(a):

> ...a kto siê k³óci? Dyskusja nie jest - o ile mnie w szkole uczono -
> synonimem k³ótni!

> No proszê... mamy speca.

Ty nie wiesz, ¿e nie jestem specem. Ja za to wiem, czytaj±c wcze¶niejsze
posty, ¿e dyskutanci maj± niewielkie pojêcie o tym konkretnym temacie.
Skoro kto¶ dziwi siê, ¿e kolor no¶nika ma jaki¶ zwi±zek z trwa³o¶ci±, to
co wiêcej komentowaæ...

Je¶li chodzi o nagrywarki i trwa³o¶æ p³yt CDR, to mam p³ytê Kodak Gold
gdzie¶ z 1993 r., na której nie uby³ do tej pory ani jeden bajt danych.
Mniej wiêcej w tym czasie laboratoria Kodaka testowa³y swoje CDR-y i
wysz³o im ok. 100 lat trwa³o¶ci w przeciêtnych warunkach (w³a¶nie dla
z³otych, ftalocyjaninowych no¶ników). Mam te¿ no¶niki typu "Platinum"
albo "Esperanza", z którymi po 2-3 latach zaczynaj± byæ problemy
(Esperanzê dosta³em jako ekwiwalent w naturze, sam bym nie kupi³...).
Zaznaczam, ¿e mam na tyle zdrowego rozs±dku, ¿e nigdy nie nagrywa³em
p³yt z prêdko¶ci± > 24x.

O tym, ¿e obecnie jako¶æ CDR-ów spad³a na psy, nie musisz mnie
przekonywaæ. Ale mówienie o dobrych CDR-ach w cenie "znacznie a to
znacznie wy¿szej" "wytwarzanych na zamówienie" sugeruje, ¿e pisz±cy
zamiast rzetelnych informacji posiada jedynie tzw. "fakty prasowe",
czyli papkê spreparowan± przez dziennikarzy na potrzeby masowego
czytelnika. Zreszt± sam powo³a³e¶ siê na Wprost i Focus, a chyba
przyznasz, ¿e nie s± to czasopisma fachowe. Nie od dzisiaj rozmaite
reporterzyny kopiuj± dane z czasopism fachowych, niewiele z nich rozumiej±c.

A teraz fakty: bardzo porz±dne media Tayio Yuden kosztuj± ok 200 USD za
600 sztuk. To mniej wiêcej 1 z³ za sztukê. Wcale nie potrzeba
"wytwarzania na zamówienie", bo po prostu s± normalnie dostêpne na
rynku. Tayio Yuden gwarantuje nienaruszalno¶æ danych przez okres 100 lat.

Wiêcej informacji tutaj:

http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom/cd_dye.shtml

http://www.cd-info.com/CDIC/Industry/news/media-problem.html

http://tinyurl.com/dtvc3