Re: spalony zasilacz

Autor: Vulcan <genomvul_at_zeus.polsl.gliwice.pl>
Data: Sat 04 Jun 2005 - 23:54:13 MET DST

Uzytkownik "Shooter" <shooter@BEZSPAMU.op.pl> napisal w wiadomosci
news:Xns966BDABF34DB8shooteroppl@127.0.0.1...

> Chetnie bym go od ciebie wzial :)
> Sprecyzuj co to znaczy szkodliwie ekologicznie - z grubsza biorac taki
zasilacz to
> troche metalu, plastiku i jakis tworzyw sztucznych, jak dla mnie
szkodliwosc do
> pominiecia.

I tu sie mylisz, a ta dyskusja utwierdza mnie w przekonaniu jak nikla jest
wiedza Polaków o szkodliwosci elementów zlomu elektrycznego i
elektronicznego.(EiE)

A teraz przejdzmy do meritum:

Piotrze zajrzyj tutaj i to jest niestety jedyna alternatywa (lub podobne
firmy) w tym zacofanym kraju:

http://www.recycling-system.pl/odpady.php

Niestety u nas nie zbiera sie takich odpadów na szczeblu lokalnym, i
wiekszosc laduje bezposrednio na skladowisku odpadów. Jedyne co mozna zrobic
z takim zasilaczem to rozebrac i jego obudowe potraktowac jak zlom, a reszte
niestety traktuje sie jako odpad niebezpieczny, a to dlatego chociazby, ze w
takich kondensatorach moze sie znajdowac np. PCB (polichlorowane bifenyle)
które sa bardzo szkodliwe. napisalem moze bo cholera wie czego uzywaja do
produkcji tworcy tanszych zasilaczy. A wyrzucanie na smietnik jest
niebezpieczne tez ze wzgledu na mozliwosc zajscia zjawiska interakcji.

Problem odpadów EiE zostal dostrzezony w europie zachodniej, ale u nas jest
niestety nadal traktowany po macoszemu, a wkrótce jak komputery beda tak
stare ze nawet zadna szkola nie bedzie chciala ich wziasc to bedzie i dla
nas powaznym problemem. Jedynie czesci metalowe sa do wyrzucenia na zlom
(oczywiscie tez sa rozne metale: aluminum, miedz, blacha ocynkowana i iwle
innych), reszta stanowi juz nie lada problem. najpierw musimy okreslic jaki
to odpad: sa trzy grupy:

- produkty szare
- produkty brazowe
- produkty biale (dla przesmiewcow pisze ze wcale nie chodzi tu o kolor -
jak ktos bedzie chcial to juz sobie znajdzie)

potem nastepuje... tutaj mamy mnostwo procesow technologicznych, ktorym
zostaja poddane juz posegregowane i rozebrane na czesci urzadzenia.(jak ktos
chce poczytac to zapraszam na wyzsze uczelnie techniczne i poszukanie
chociazby w Chemical Abstracts)

tylko napomkne, ze najgorzsze do unieszkodliwiania sa przerozne plytki
drukowane, gdyz sa tam zgromadzone ogromne ilosci przeroznych pierwiastkow
na stosunkowo malej powierzchni.

Takze segregacja tworzyw sztucznych stanowi olbrzymi problem dlatego wymaga
sie od producentow oznaczanie na kazdej czesci z jakiego tworzywa jest
wykonana np. ABS, PE-HD, PE-LD, PCV i wiele wiele innych
(http://www.plastech.pl/slownik.php)

Tak wiec jak widac hasla typu: "jak dla mnie szkodliwosc do pominiecia."
mozna sobie darowac. Po prostu jak nie mam o czyms pojecia to staram sie na
ten temat nie wypowiadac.

Pozdrowienia, Vulcan
GTO RULEZ!!!

"My rzadzimy swiatem, a nami... manga".