Re: Dobre glosniki do muzyki??

Autor: PSYLO <psylo.to.prosze.wyciac_at_o2.pl>
Data: Wed 25 May 2005 - 12:55:46 MET DST

Neas napisał(a):
> Czy ja wiem. O ile nie robisz gotowego projektu musisz mieć dużą wiedzę.
> Dobranie odpowiednich głośników, zaprojektowanie i wykonanie zwrotnicy,
> bassrefleksu (nie mówiąc o bardziej skomplikowanych konstrukcjach jak
> push-pull czy linia transmisyjna) nie jest proste, za to Å‚atwo drobnymi
> błędami zepsuć cały efekt mimo, że z pozoru będzie grało fajnie. Po za tym
> wypadałoby mieć odpowiedni sprzęt pomiarowy itp.

Dlatego ja moje własne wykonałem z wujkiem, który się tym zajmuje na
codzień :) Efekt - "miodek" :)

Ale widziałem już sporo "domoróbek" wykonanych przez ludzi, którzy po
prostu tak sami zechcieli. Do wszelkich obliczeń były wykorzystywane
odpowiednie aplikacje. Parametry głośników dostarczają producenci lub
sprzedawcy. Zwrotnicę można sobie też policzyć, lub po prostu (najgorsze
rozwiązanie) kupić. Obudowa to w najprostszym przypadku
prostopadłościan, więc żaden problem. Do słuchania mp3 w zupełności
wystarczają, zostawiając małe plastikowe kolumienki daleko w tyle. B&W
to to nie sÄ…, nie ma tutaj dyskusji ;)

> Po co? Poprawienie wytłumienia może dużo poprawić w konstrukcjach
> zamkniętych, w konstrukcjach bass-reflex prędzej dużo zepsuje (szczególnie
> gdy przesadzisz z ilością materiału wytłumiającego).

Skąd taki wniosek? Otwartych się nie tłumi?? Pierwsze słysze. Możesz to
jakoś uzasadnić? Może jakiś mądry link? :)

A na koniec jeszcze kilka fotek moich kolumienek (home-made):
http://img264.echo.cx/img264/3016/25050512292gw.jpg
http://img264.echo.cx/img264/7974/25050512301ou.jpg
http://img264.echo.cx/img264/113/25050512311gm.jpg
http://img264.echo.cx/img264/1724/25050512326mr.jpg
http://img264.echo.cx/img264/8653/25050512330up.jpg
http://img264.echo.cx/img264/1984/25050512340cu.jpg
http://img264.echo.cx/img264/6948/25050512352nb.jpg
http://img264.echo.cx/img264/7697/25050512362fs.jpg

Przepraszam za jakość, to tylko telefon komórkowy.

Dźwięk jaki generują oceniam na bardzo dobry. Żaden zestaw komputerowy
się nie umywa. Mimo to korzystam z nich do słuchania muzyki ze
stacjonarnego systemu audio. Przy komputerze mam Creative Inspire T5900
i jak na to do czego służą, sprawują się bardzo dobrze.

Zdarzyło mi się raz w czasie remontu pograć na tych kolumnach w Doom3.
Jaaaazda :) W takich sytuacjach się dostrzega różnicę ;)

Podsumowując - jak masz miejsce i warunki na duże kolumny - bierzesz
takie. Oby tylko nie były to stare zniszczone Altusy czy coś w tym stylu
;) Można też zbudować samemu, ale to już trzeba się zainteresować
tematem i wyuczyć kilku rzeczy.
Jeśli jednak masz mało miejsca i brak specjalnych wymagań (nie słyszysz
różnicy między mp3 a muzyką bez kompresji ;) ), to zestawy np. Creative
sÄ… "w sam raz".

--
Psylo