Re: .= Cache dysku 8MB czy 16MB - jakie ma znaczenie ?

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Tue 24 May 2005 - 21:48:37 MET DST

"=PiNo=" d6hk3m$78k$1@nemesis.news.tpi.pl

> pamięć cache 16 384 kb

b -- to zwykle bity; bajty -- to wielkie B

16 384 kb -- to raczej 2048 KiB, czyli 2 MiB :)

1 Ki == 1024 1 k == 1000
1 Mi == 1024 Ki 1 M == 1000 k

itd.

> transfer zewnętrzny odczyt 133 MB/s (maks. zmierzony 59.2 MB/s)

Transfer zewnętrzny nie może być większy od wewnętrznego,
a ten zazwyczaj jest właśnie na poziomie 500 Mib/s, czyli
60 MiB/s. :) (orientacyjnie!)

> średni czas dostępu 9,3 ms

> min. głośność w czasie pracy 27 dBA

W jakiej odległości? (bo to bardzo szybko maleje -- kwadratowo
do odległości, jak zresztą wszystko w przestrzeni, gdyż tak
rośnie powierzchnia sfery -- kwadratowo do promienia?) :)

-=-

> 1.) Seagate 250 GB Barracuda 7200.8 ST3250823A 8MB
> 8 ms, 8MB cache, Ultra DMA/100, 7200 obr./min., transfer wew. 760 Mb/s,
> zewn. 65 MB/s; dysk otrzymał wyróżnienie CHIP-Tip POWER 05/2005

> pamięć cache 8 192 kb

chyba wielkie B?

> transfer zewnętrzny zapis 65 MB/s
> transfer zewnętrzny odczyt 100 MB/s

:)

> transfer wewnętrzny 760 Mbps

Podejrzanie duży. :)

> średni czas dostępu 8 ms

Wbrew pozorom to (czas dostępu) jest najistotniejsze
w normalnej pracy. (ale różnie liczone/mierzone)

> Jakie ma znaczenie wielkość cache ??

Gdyby transfer wewnętrzny był większy od zewnętrznego -- wielkość
cachów miałaby ogromne znaczenie, ponieważ w czasie, gdy głowica
ustawiana byłaby w nowe miejsce -- następowałoby korzystanie
właśnie z cachu, jednak tak nie jest, gdyż dysk jest szybszy
na zewnątrz niż wewnątrz i wielkość cachu nie jest istotna
tak mocno, jak jego oprogramowanie oparte na teoriach
chybień/trafień, czyli na ,,odgadywaniu" tego, co ma
być czytane. I zazwyczaj nie ma różnicy pomiędzy dyskami
różniącymi się jedynie cachem, jednak tutaj są różne
dyski, więc i cache są prawdopodobnie zupełnie różne. :)

> Co ważniejsze wielkość cache czy czas dostępu a może transfer zewnętrzny ??

Zależy do czego. Do normalnej pracy ważniejszy jest czas
dostępu -- jeśli transfer jest podobny, a nie zupełnie różny.

Tutaj akurat dylematu nie masz: Jeden dysk jest szybszy
i pod względem transferu, i pod względem dostępu. :)

> Dysk ma pracować w serwerze udostępniającym internet a na płycie jest
> ATA100.

Jeśli wierzyć opisowi -- Seagate.

BTW -- zapis zazwyczaj jest szybszy od odczytu. :)
Tak jest u mnie i tak być powinno na tak zwany zdrowy
rozum w normalnych dyskach (nie w macierzach) bo nie
ma potrzeby szukania pliku kawałek po kawałku (klaster
po kastrze) ale zapisuje się go po prostu w wolne miejsca, :)
a sama czymmość czytania nie jest szybsza od czynności pisania. :)

W przypadku macierzy bywa różnie. (bo i macierze
są różnego typu i nie tylko to)

--
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@ascii.art.pl     '.O_'