Re: co dwa napędy to...

Autor: PiterS <pestachUSUN_at_poczta.onet.pl>
Data: Thu 19 May 2005 - 22:14:40 MET DST

Dnia Thu, 19 May 2005 23:41:38 +0200, nolens napisał(a):

> Sytuacja się komplikuje gdy odłączymy nagrywarkę (zasilanie i sygnał) albo
> dysk i nagrywarka jest dołączona do płyty na dwóch taśmach do obu
> kontrolerów. Wtedy początek jest podobny, tzn. post grafiki potem na bardzo
> długo pojawia sie logo BIOSTAR i wreszcie komunikat: boot disk failure.
> Nie rozumiem jaką rolę pełni tu nagrywarka, czy bez niej nie można załadować
> systemu z dysku ? W biosie jest cały czas ustawiony start z HDD0.

Niektóre dyski (jak np. Cawiary) mają zworki konfiguracyjne ustawiane w
różnych położeniach w zależności od tego, czy na tej samej taśmie jest
umieszczony drugi napęd czy też nie. U mnie było tak:

- samotny dysk na taśmie (Single) - brak jakichkolwiek zworek
- dysk na Master, drugi napęd obecny (Master, Slave Present) - zworka
  na pinach 5 i 6
- dysk jako Slave - zworka na pinach 3 i 4

Prawdopodobnie jeśli masz tego typu dysk i nie zmieniałeś zworek to mogą
się pojawić problemy z botowaniem.

Ponadto napędy ustawione jako Master włącza się na koniec taśmy a Slave w
środek. Jak ktoś myśli, że będzie bezproblemowo działało odwrotnie to może
się pomylić - ostatnio tak podłączyłem i w BIOS-ie zamiast nazw napędów
miałem jakieś krzaczki, system oczywiście nie odpalił się. Zamiana miejsc
na taśmie - i znowu wszystko w porządku.
Przy samotnym napędzie z reguły nie ma problemów niezależnie od położenia
na taśmie, ale zalecane jest jednak zawsze wstawić taki napęd na koniec
taśmy i ustawić zworki w pozycję Master lub Single (zależnie od typu).
Często zdarza się, że na Slave napęd nie będzie działał samotnie.

--
Epox EP-8KRA2+ + Barton 2500@3200 + 2 x 512 MB Twinmos PC3200
LCD Iiyama AS 4821DTBK + Hercules Radeon 9700 128 MB + SkyStar 2