Re: Program TestDisk i problem z dyskiem

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Wed 18 May 2005 - 10:54:40 MET DST

Użytkownik "Arti" <falernoWYTNIJTO@poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:5f1f.0000013e.42888ebc@newsgate.onet.pl...
> Padły mi partycje na 200GB dysku (system FAT32)
> I partycja - primary 8GB
> II partycja Extended i na niej 6 dysków logicznych
> a to z powodu nieznajomości programu BootIt i języka angielskiego.
>
> Oczywiście nic nie kopiowałem na niego i BootIG wykonałem opcję
> undelete. Niestety po tej operacji partycja primary była już
> widoczna ale resztę podzielił na tak różne parycje, że każda była
> jak z kosmosu bez dostępu do danych.

Hm. BootIt skanuje tylko same początki ścieżek na dysku w poszukiwaniu
nagłówków partycji. Testdisk szuka wszędzie. Teoretycznie, jeśli
partycje były zakładane jakimś narzędziem zgodnym ze standardami, to
BootIt poradzi sobie z ich odzyskaniem. Niestety, są programy które
tych zasad nie honorują, np. niektóre narzędzia linuksowe. Stąd
pytanie - czym zakładałeś te dyski logiczne?

[...]
> Mam teraz pytanie jak mam przywrócić te partycje do życia skoro w
> MBR jest już zapis o 4 partycjach primary. Czy dokonać ręcznie
> podmiany danych w zapisach w MBR np. 3 i 4 partycji primary na
> kolejne odszukane? To bym mógł zrobić ale nie wiem jak przeliczyć
> dane z TestDisk LBA -> CHS

Powinieneś pozostawić jedną partycję primary. Drugi wpis będzie
dotyczył partycji extended, którą też musisz "odzyskać". Reszta -
czyli dyski logiczne - mają znaleźć się na obszarze zdefiniowanym
przez tą partycję extended.

> Jeszcze inne pytanie: czy mógłobym nadać status Primary pierwszej
> i trzem ostatnim z listy znalezionych partycji i zapisać to do
> MBR (programem TestDisk).

Oczywiście. Wystarczy zaznaczyć odnaleziony wpis i spacją zmienić jego
typ.

> Boję się cokolwiek próbować żeby nie utracić trzech ostatnich
> partycji.

Partycje będą sobie tam, gdzie były ;-). Ty edytujesz jedynie tabelkę,
w której określono ich położenie.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/