Re: cichy komputer

Autor: Neas <neas_at_neas.invalid>
Data: Sun 15 May 2005 - 18:56:15 MET DST

Paweł pisze:

> Witam. Chciałbym doprowadzić swój komputer do takiego stanu, żeby był
> b.cichy.
> Procesor P4 3GHz, płyta główna gygabite (chyba nie można na niej
> zamontować wentylatora Zalman). Jestem gotów zapłacić za wymianę płyty
> głównej, obudowy, zasilacza, żeby najgłośniejszym elementem był dysk.
> Co mi radzicie? Do kogo ewentualnie zwrócić się z tym (wolałbym sam tam
> nie grzebać).

Generalne zasady są takie:

- Możliwie duże radiatory
- Możliwie duże wentylatory o możliwie małej prędkości obrotowej (są wtedy
praktycznie niesłyszalne, a bardziej wydajne niż małe o dużej)
- Dobra cyrkulacja powietrza w obudowie

Zrealizowanie powyższego wcale nie wymaga stosowania drogich podzespołów, z
resztą producenci masowi zwykle stronią od wypełniania powyższych zasad (bo
duże, bo nieładne, bo mało 'rpm' źle wygląda na pudełku). Wybierz się do
sklepu/na giełdę, kup największy radiator jaki będzie pasował na płytę,
odpowiednie wentylatory (osobiście polecam kupować takie o dużej prędkości
obrotowej, a następnie traktować je mniejszym napięciem, wtedy są
bezgłośne), zaprojektować drogę przepływu powietrza w obudowie (zacznij od
wymiany tasiemek IDE - jeśli jeszcze je masz - na zwykłe kable).

Na koniec, jeśli jeszcze będzie za głośno, mozesz wytłumić czymś obudowę
(takie materiały są do dostania w sklepach audio/caraudio).

Spokojnie zmieścisz się w 100-200 zł.