Producenci (prawdziwi) notebooków

Autor: Bartosz Jakubski <migo_at_pulapka.pld-linux.org>
Data: Thu 12 May 2005 - 00:12:07 MET DST

Bawił się ktoś w rozpoznawanie jakie to naprawdę modele notebooków stoją
za sprzętem naszych polskich (i okolicznych) "producentów"?

Po co? Wiadomo, że Actina, Aristo czy Califonia Access nie produkują
swojego sprzętu, tylko firmują marką notebooki właściwego producenta.
Zwykle nie są to unikale maszyny, ale w miarę konkretny model jakiegoś
ODM-a. Co to oznacza? Że na bazie jednego modelu Compala, Quanty czy
innego producenta jest dostępnych co najmniej kilkanaście notebooków
różnych firm (mówię tu łącznie o całym świecie, nie tylko o naszym
kraju). "Producenci" ci dostają ten generyczny sprzęt, tylko z własnym
logo, pakują procesor/pamięć/napęd/WiFi/akcesoria i sprzedają.
Bynajmniej nie jest to jakiś nasz wynalazek, z powodzeniem wiele firm
działa tak na innych rynkach, np. amerykańskim.
Wracając do pytania "po co" - znając właściwy model notebooka można
poznać trochę więcej opini na jego temat - o ile "Aristo Smart 300"
niewiele powie każdemu poza Polską, to "Compal CL-51" już coś znaczy.

Poświęciłem chwilę czasu i spróbowałem wybadać co też sprzedaje się pod
marką "Aristo". Identyfikacja jest głównie
wizualna i - powiedzmy - przybliżona.

Aristo Smart 300 - Compal CL51
Aristo Smart 310 - Aopen 1556G/1557G
Aristo Slim 370 - Uniwill 259IA
Aristo Slim 210 - ???
Aristo Slim 240 - Uniwill 245II0
Aristo Prestige 700/790 (nie pamiętam, a już chyba nie ma w ofercie) - Compal CL-56

Jeśli ktoś zna takie dane odnośnie innych "polskich" notebooków (a
i jakieś zasoby odnośnie "zagranicznych" notebooków się przydały, to co
znalazłem jest mocno szczątkowe), to byłbym wdzięczny.

--
-- .- Bartek Jakubski ------- JabberID: migo@histeria.pl -. --
-- |   Free Software is a matter of liberty, not price    | --