Problem z Radeonem

Autor: Rysław <krzysiek_at_kopernika.kom.pl>
Data: Fri 06 May 2005 - 21:29:41 MET DST

Dotychczas wszystkie swoje problemy komputerowe rozwiązywałem sam, ale
przy tym to już na prawdę kapituluję. Początkowo miałem płytę gł. ECS
K7S5A i GF MX400. Wymieniłem GF na Radeona 9250. Wszystko chodziło
ładnie, ale zachciało mi się zmiany płyty głównej - wymieniłem na
Gigabyte'a GA-7VAX. Od tego momentu zaczęło się robić nieciekawie - gry
3D (czyli 99% obecnych produkcji) zaczęły wieszać się po
kilku/kilkunastu/kilkudziesięciu minutach grania (przeważnie kilku).
Dodam że nic złego się nie działo dopóki nie był używany OPENGL.
Zawieszki wyglądały rozmaicie w zależności od tego jakie sterowniki były
używane (próbowałem starych, średnich i nowych :). Nie pomogło.
Zmieniłem kartę na inną (trochę inną) - Radeon 9550. Problem ten sam.
Kombinacje ze sterownikami oczywiście zaliczyłem (do usuwania starych
sterów używałem DriveCleanerPro). Następnie zmieniłem płytę główną na
ASUSA A7V8X-X. I dupa. Takie same zwiechy. Szperałem trochę w necie.
Ludzie to mają pomysły: jednemu pomogła zmiana zasilacza komputerowego
na markowy, innemu wyłączenie fast writes w BIOSie, zmiana ustawień AGP
(z x8 na x4), zainstalowanie najnowszych (lub starszych, albo średnich)
sterowników "4 in 1" do chipsetu VIA, nie wspominając o kombinowaniu ze
sterami do ATI - każdy miał swoją ulubioną archiwalną wersję sterów.
Pięknie. Próbowałem tych wszystkich cudownych sposobów (oprócz wymiany
zasilacza) i to samo. Zwiechy zwiechy zwiechy. Kupiłem też nowy
wiatraczek do procka bo dotarło do mnie, że średnia temperatura 65-73
st. C jest trochę za wysoka. Teraz mam odpowiednią, ale Radeon jak się
wieszał tak się wiesza. Tak się składa, że mam dostęp do sprzętu i
wymieniłem Radeona 9550 na inny taki sam eksponat i niestety nie może to
być wina uszkodzenia sprzętu, bo problem się powtarza. Ostatnim moim
spostrzeżeniem było to, że płyty Gigabyte'a i ASUSA, których próbowałem
mają ten sam chipset, a mianowicie VIA KT-400. Czy te chipsety mogą "nie
lubić" Radeonów? Czy ma ktoś jakiś pomysł, wyłączając wymianę płyty
głównej na coś pozbawionego chipsetu VIA KT-400 lub podobnego (bo na to
już wpadłem sam)?
Jak widać sprawdza się motto: JEŚLI COŚ DZIAŁA DOBRZE TO NIE NAPRAWIAJ :)